Avanza tekniska problem 9 dec

Bankens kunder har rapporterat in problem att se saldo på konton enligt SVT Nyheter mfl; Strul hos Avanza – pengarna borta | SVT Nyheter

Sitt still i båten. Hoppas det löser sig snabbt.

Värdet i att ha tillgängligt kapital i mer än en bank? (Mer än en leverantörs mjukvara)

2 gillningar

Hoppas att det inte löser sig alls, värdepapperskrediten är nollad :sweat_smile:

10 gillningar

Jag blev lite snopen då jag kollade ISK och såg att alla likvida medel var nollade. :astonished_face:

Vi får hoppas de löser detta snabbt.

Hahah, tur jag såg detta först, annars hade jag blivit jätteglad att det gått upp så mycket :joy:

(Vi som har minussaldo pga utnyttjad värdepapperskredit får alltså rejält uppblåsta siffror med nollat saldo, så det ser jättebra ut idag :rocket:)

3 gillningar

Jag tappade plånboken för ågra veckor sedan men Avanza har slagit det med råge

Tror det ordnar sig, annars lär de inte finnas kvar.

Om det bara handlar om likvida medel blir jag orolig för folks investeringar då de som kontaktat nyheterna blivit av med halva sina belopp.

Aftonbladet skriver:

Hennes pengar på fondkontot syns fortfarande men saldot på sparkontot är noll.

Så det är saldot även på sparkonton.

Viktig läxa. Lägg alltid allt på börsen. :rocket:

6 gillningar

Rubrikerna känns rent vilseledande när de påstår att alla pengarna är borta. Det går ju inte att säga att pengarna är borta om det bara är ett visningsfel.

3 gillningar

Klassisk redigering. De vill väcka intresse. Om det är korrekt i artikeltexten är det tillåtet med en dubbeltydig rubrik.

Lite väl drastiskt att byta bank för att det visas fel saldo.

Inga pengar är borta. Det är bara saldon som visar fel summa, berättar Avanza.

– Det är så klart jättetråkigt och olyckligt. Vi håller på att felsöka och försöker lösa det så snabbt som möjligt, säger Gustaf Unger, vd på Avanza.

2 gillningar

Nu har de äntligen fått upp en skylt om problemet på hemsidan.

image

1 gillning

Nu verkar det fixas, saldon tillbaka men man kan inte lägga ordrar ännu.

update: allt funkar nu

3 gillningar

Upplever att alla banker jag har ofta har problem med sin mjukvara. Vi har inte kommit så långt som man tror, när man hör alla nyheter om AI osv. Vi kan inte ens visa rätt siffror på hemsidor än 100% av tiden :rofl:

Tipset är väl att diversifiera, ha flera banker, sprid risken, inte alla ägg i samma korg. T.ex. kunde man ju nu inte sälja av fondandelar i morse på Avanza, men funkade på andra banker.

1 gillning

Avanza: Tekniska problem rapporteras

– Jag är sjukpensionär och det här är pengar jag har ärvt av min mamma. Hela arvet är borta och det har varit min trygghet, säger hon.

Lugn och fin Lena, det är driftstörning.

7 gillningar

Den dagen bankerna börjar använda generativ AI i sina finansiella system kommer jag ta ut allt jag äger i kontanter och gömma det under madrassen :sweat_smile:

2 gillningar

Det händer nog redan. Mycket kodande i nuläget är assisterat av det. Gäller bara att ha ordentlig verifiering innan det går ut.

Jovars, det har du nog rätt i. Jag menade mer om själva transaktionerna skulle börja skötas av AI; man vaknar en morgon med tömt konto efter att ChatGPT (Bank edition) har hallucinerat ihop en drös Swish‑överföringar till Nigeria.

1 gillning

Nordnet hade väl liknande bekymmer för några månader sedan, eller om det var att kunderna såg varandras tillgångar? Verkar bli mer vanligt med olika typer av visningsfel.

Som sagt, en god idé att inte ha alla pengar på en och samma bank.

2 gillningar

Det här med att redan ha bestämt sig för en risknivå, investeringsstrategi och sedan låta månadssparandet ticka på är ganska skönt när sådant här händer. Har inte kollat på Avanza idag heller :man_shrugging:

2 gillningar