Osannolikt men banker har ju gått i konkurs förr och kommer göra det igen. Rent praktiskt får man tillbaka sin portfölj? läste någonstans att man bara täcks av investerarskyddet upp till 250 000 sek, resten då om man har mer?
Läste även att aktier i ISK äger du(genom mellanhand) medans i KF är det tredjepart som äger (försäkringsbolag). Vid fondägande via nätmäklare är det då två mellanhänder? mäklare + fondförvaltare? känns som många kockar mellan mig och mina tillgångar som dessutom i tredje hand står inför bolag och marknadsrisk.
Med det sagt investerar jag hårt sedan länge men man tänker what if då och då…
De kontanter du har på ISK är skyddade av insättningsgarantin upp till ca 1 miljon. Det du har investerat i fonder påverkas inte. Du fortsätter äga fonderna oavsett om banken går i konken.
Fair enough, men då garderar vi och säger 250k då. Det är sällan man ligger med så mycket kontant i ISK är åtminstone min erfarenhet. Om inte annat så är det ju en dålig investeringsplan.
Förbud mot sammanblandning ger ett grundläggande skydd
Ett finansiellt företag ska hålla isär kundernas tillgångar från de egna tillgångarna. Kravet på att inte blanda ihop tillgångarna gäller både för värdepapper och pengar. Det är först om en bank eller ett annat finansiellt företag bryter mot detta krav, till exempel på grund av felaktig hantering eller brottslighet, som investerarskyddet kan bli aktuellt.
Så här gäller investerarskyddet
Investerarskyddet gäller för ett belopp på högst 250 000 kronor. Det kan tas i anspråk vid en konkurs om du som kund inte kan få ut värdepapper eller pengar som företaget hanterar eller tagit emot för din räkning för att utföra investeringstjänster.
Oro för uppstickarbolagens kvalitetsfunktioner medför att jag skippar spara via SAVR, Lysa,Opti osv. Det är risken för att åka på en stor smäll vid brister som medför att jag hoppar över dem även om det ekonomiskt troligen skulle vara bästa valet.
Och exakt därför predikar jag flera fondbolag på flera depåer. Nu säger jag inte att man max ska ha 250k för det blir för många praktiskt omöjligt men jag har aldrig förstått hur man kan rekommendera en globalfond i en depå.
Själv har jag tre depåer i två länder. Och de flesta största fondbolagen.
100% alla Isk i samma global indexfond . Själv är jag mer rädd att drabbas av cancer,diabetes och stroke än att ha allt i en global indexfond då det är högre risk att bli sjuk .
Jag har merparten hos Nordnet, men har ändå lite annat utspritt på fyra depåer i tre länder.
Som @angaudlinn säger, det är lite tråkigt när man inte får en helhetsbild på e.g. Nordnet.
Å andra sidan gör det att man känner sig fattig, så det sporrar en att spara mer
Vad menar ni med depåer i andra länder, typ danmarks motsvarighet till avanza eller utländska fonder typ dnb globalfond? sitter själv med bara avanza och tungt i tre indexfonder, har jag missat något? paranoian ökar här…
Jag bor i Finland, här har jag depåer på Nordnet och Danske Bank (och min fru har på Nordea), sen har jag bank- och fondkonto i Sverige hos Nordea (svensk medborgare och har fastighet i sverige), till sist har jag en depå på en amerikansk bank via mitt jobb.
Så, att jag har depåer i andra länder är mindre än funktion av paranoia än andra anledningar, men samtidigt så stillar det kanske litet sinnet att ha det så.