Större summa pengar och insättningsgarantin

Hej alla kloka människor. Hade viljat ha lite tankar kring hur jag skall tänka. Kring detta.

Det är så att jag kommer ha x antal miljoner som jag kommer sätta i fonder och aktier den största delen men det blir ju väldigt många olika banker att dela upp det mellan om man skall täckas av insättningsgarantin.
Speciellt om det stiger i värde?

Ni som sitter i denna situation hur tänker ni? Hur har ni valt att göra?

Och finns. Det annat jag bör tänka på?

Har fonder. Och aktier så vet hur jag vill lägga pengarna men inte hur man lägger det via banker för att ha det så säkert och smidigt som möjligt.

Hoppas att ni vill hjälpa mig

Vet inte riktigt om jag tänker rätt. Men med aktier/fonder är ju DU ägaren och t ex Avanza bara håller reda på de. Går Avanza i konkurs är det fortfarande dina tillgångar. (Sen blir det säkert lite strul en tid innan man/konkursförvaltaren reder ut hur du kommer åt de i praktiken tills konkursen är genomförd)

Insättningsgarantin är väl främst aktuell vid sparkonton när bolaget har dina “pengar”. Det är då det är viktigt att sprida ut de mellan olika låneinstitut så att insättningsgarantin gäller.

Insättningsgarantin som ligger på 1.050.000 kr gäller bara för konton/kontanter, d.v.s. inte aktier, fonder och andra investeringar. För investeringar ska instituten hålla isär sina och dina tillgångar så att du inte drabbas vid t.ex. en konkurs, om de misslyckas finns det ett investerarskydd som ligger på 250.000 kr.

Om du bara tänkt ha pengarna på sparkonto (motsv.) under 1-2 år är det kanske bäst att välja bara en eller två bank(er) för att slippa hålla koll på så mycket.

Om du tänker ha det på konto så kan jag rekommendera att Avanza erbjuder möjligheten att fördela dem på flera olika 3:e parts konton vilket innebär att du samtidigt får möjligheten att ha det samlat men sprider ut insättningsgarantin.

För mina aktieinnehav som är lite större så har jag valt att samla det hos en mer etablerad aktör som Länsförsäkringar som jag inte tror riskerar att gå i konkurs.