Investera 10 miljoner med kort sparhorisont

Hur bör man placera 10 miljoner som ska användas om 0-2 år? Att ha 10 olika sparkonton för att få insättningsgaranti är inte ett alternativ (för krångligt).
Har funderat på två alternativ:

1. Kort räntefond typ AMF räntefond kort
  2. Allt i SBAB sparkonto rörlig ränta.
2 gillningar

10 olika aktörer är krånglig ja, men hos Avanza kan du ha 7 olika sparkonton (hos olika aktörer) där alla var för sig ger skaplig ränta, finns 0-24mån löptid allt med insättningsgaranti.

Dvs 1.050.000 x 7 med insättningsgaranti sen resten i en korträntefond på AF-konto.

5 gillningar

Tack för svar. Ok, men om jag inte gör på det sättet, är det bättre att ha korträntefond på AF-konto än allt på ett sparkonto?

1 gillning

Ja det blir tio gånger bättre med räntefond eftersom ett bankkonto bara är skyddat upp till 1.050.000 kr så om banken går omkull får du ju en förlust med ~9m, medan en korträntefond mestadels investerar i korta svenska statspapper vilket innebär högsta kreditbetyg och nästan ingen default-risk.

Däremot kompletteras/ersätts dessa med bostadsobligationer, kommunlån, företagsobligationer etc så de kan ju gå minus. I corona-kraschen föll de någon/några % i värde.

”Nuvarande” avkastning ligger i linje / strax under bankkonto hos t ex Avanza.

T ex AMF Räntefond kort eller SEB likviditetsfond

1 gillning

Insättningsgaranti verkar gälla per bank (inte per konto). Om det stämmer att man kan ansöka om garanti upp till 5 Mkr så skulle det räcka med två olika banker.

Saxat från Handelsbankens sida.
”Dessutom kan du få ersättning med högst 5 miljoner kronor (SEK) för insatta pengar som hänför sig till särskilt angivna händelser, till exempel upphörande av anställning, arv eller försäkringsersättning. Den maximala tiden för insättningsgarantin är i detta fall 12 månader.”

Beror ju på vilken svängning man är villig acceptera. Jag hade nog unnat mig olägenheten att hitta 10 konton med insättningsgaranti hos olika aktörer. Det är ju möjligt så tex Avanza har flera olika, Lysa samma sak etc. Man får bara se att de inte överlappar.

1 gillning

Sätt in det på skattekontot?

1 gillning

Hela beloppet hos SBAB tycker jag låter som en bra idé. Risken för att den statliga banken SBAB ska ställa in betalningarna är nog inte större än att den statliga insättningsgarantin ska fallera, dvs obefintlig.

Insättningsgarantin gäller bara per institut, så det spelar ingen roll om man skulle öppna flera olika hos Avanza.

Pengarna ligger inte hos Avanza när det gäller sparkonto+ , de ligger hos den aktör man väljer och insättningsgarantin gäller per aktör.