Har sparat i fonder några år och det har gått bra.
Valde ganska nyligt att sälja av mina LF global indexfonder och sätta dom på sparkonto till 3.2% ränta.
Där ligger det drygt 800k och sedan har jag dessutom drygt 200 på ett gammalt ips konto där jag inte sparar mer.
Totala värdet är nära taket på insättningsgarantin.
Räknar man ihop det totala värdet på mina konton eller är det per enskilt konto?
Ok, tack!
Har några år till som jag tänkt spara.
Får grunna på om jag ska börja spara på annat institut eller föra över pengarna på Avanzas sparkonto till annan bank.
Dör en så stor bank som Avanza, så dör Sverige. Jag har jobbat på en banks företagsavdelning, och där har mänger av kunder åtminstone kortsiktigt miljonbelopp på sina konton. Ingen bryr sig.
Staten låter inte större banker gå i konkurs. Om inte annat skulle kronkursen ta skada. Har du däremot pengarna på någon obskyr liten bank som nästan ingen har hört talas om, då känns garantin bra att ha i ryggen.
Om dessa pengar är placerade i fonder (eller aktier) ingår de inte i insättningsgarantin eftersom endast kontanta medel ersätts av den.
Edit: IPS täcks aldrig av insättningsgarantin oavsett hur de är placerade.
Du kan starta flera olika Sparkonto+ hos Avanza via olika aktörer (Collector, Froda, Borgo osv.), då får du 1 050 000 kr i insättningsgaranti på varje sparkonto.