Fondo eller Avanza?

Fondo har mycket billigare avgifter än avanza, varför skulle man inte välja Fondo över Avanza?

2 gillningar

För att ingen vet om det finns ett Fondo nästa år. Många vill nog inte behöva tänka på sådant.

3 gillningar

Om fondo går i konkurs, får jag tillbaks mina pengar? De omfattas ju av insättningsgarantin är den säker?

Njae, insättningsgaranti gäller bara likvida medel / kontanter. Så fort pengarna sätts in i en investering slutar insättningsgarantin att gälla. Det gäller dock alla, inte bara Fondo.

De kan omfattas av investerarskyddet upp till 250.000 SEK. Men jag har inte kollat det hos FI, så jag vågar inte uttala mig.

1 gillning

Så här skrev en från fondo
”om vi skulle behöva montera ned bolaget så är du fortfarande ägare av dina fondandelar - de ligger alltid separerade från värdepappersbolagets (Fondo) tillgångar och skulle föras över till ett lämpligt institut.”

Så om fondo går i konkurs äger jag väll fortfarande mina fonder/ pengarna i fonderna?

1 gillning

Fördjupad information ISK | Avanza.

Det jag menar med likvida medel - “icke-investerade pengar”.

Ja, så är det. (enda undantaget är om det skulle vara superfuffens och pengarna inte finns i fonder, men det är ingen risk som jag ser det med de stora aktörerna eller Fondo). Men det är viktigt att veta att den möjligheten finns.

Inte av insättningsgarantin. Av investerarskyddet och bara upp till 250.000 SEK.

Sorry, det var inte meningen att kidnappa tråden eller introducera en risk man inte tänkt på. :disappointed_relieved:

1 gillning

För att återgå till grundfrågan, jag tror att man får välja efter det som man gillar / är bekväm med och som ger energi.

Jag har inget emot Fondo, men besparingen för mig är inte värd energiinsatsen att byta från Avanza. Så för mig är det en bekvämlighetsgrej + att jag inte gjort samma research på Fondo som på Avanza.

2 gillningar

så om man har investerat 300,000kr på en ISK i Avanza och de går till konkurs, man bara förlorar 50,000kr ?
300,000-investerarskydd = 300,000-250,000 = 50,000kr

Anledningen till att jag väljer Avanza är pga värdepapperskrediten. Sedan har jag mest indexfonder och där är det typ samma avgift.

1 gillning

Det undrar jag också eller om alla sina investerade pengar flyttas över till något annat institut? Om man tex har 300k och företaget går i konkurs om man förlorar 50k då eller om man behåller hela 300k som flyttas till annat institut.

Vad är värdepapperskredit och varför är den bra på avanza?

1 gillning

Finns inget sådant alla på fondo. Här kan du läsa om erbjudandet på Avanza Värdepapperskredit | Få hävstång på ditt sparande | Avanza