Jag har ca 10 år kvar på min sparhorisont och har nu nått upp i nivån då investerarskyddet inte täcker längre. Har bara fonder på Avanza. Osannolikt att de ska gå i putten kanske men har ändå börjat fundera på att långsamt minska risken för mina investeringar och tänkte då låta fonderna vara kvar på Avanza men inte placera mer pengar där utan börja ett nytt sparande t ex i Lysa med en 60/40 portfölj. Ca en gång per år plocka ut medel övergående investerarskyddet från Avanza och flytta in det i det nya sparandet på Lysa. Vad tror ni om strategin och vad hur gör man detta på Lysa måste man själv välja räntefonder eller har de ”paketlösningar”?
Investerarskyddet är ju litet, 250k per person och institut.
Det är ju inte heller som insättningsgarantin där pengarna faktiskt finns hos banken. Går Avanza i Putten så går investerarskyddet in om det inte går att redovisa vart dina pengar och värdepapper finns. Dvs, de har fifflat med konton.
Sanningen om vem som äger ett bolag står i bolagets aktieägardokumentation och inte hos Avanza.
TLDR: Jag förstår inte riktigt vad du ska åstadkomma, har du missförstått vad investerarskyddet är?
Gällande Lysa så har de färdiga paket, man väljer inte individuella fonder.
Har du koll på hur bra investerarskyddet funkar i praktiken? Tänker att vid en konkurs står väl inte småsparare först bland fordringsägarna, men kanske är det nåt annat eftersom staten går in? Förstår ju att det funkar “i teorin”, men har själv varit med om att diverse försäkringar inte gett nån ersättning eftersom det finstilta innehåller en massa villor och begränsningar som inte intuitivt har tett sig uppenbara
Hmm, man kanske borde dela upp sin aktieportfölj bland 5-6 banker för att risksprida. Är väll inte helt otänkbart att en bank går i konkurs? Nu har jag i princip allt på avanza och tänker en 30års horisont.
Om all avanzianer får samma ide och ombalanserar samtidigt, är det i liknelse med en ”bankrun” som man läst om vid finanskrascher? Det är väll inte så bra? Dåligt påläst på sånna här grejer…
Nej, blir ingen bank run. Avanza tjänar majoriteten av pengarna på courtage, växling och kickback på fonder, inte räntenetto
Sannolikheten för en rejäl härdsmälta, eller bara kraftig sättning, på finansmarknaden är ju långt högre än att det skulle ske något så att investerarskyddet skulle träda in och hjälpa till. Med andra ord, du verkar riskutsätta några miljoner på en riskabel marknad, men är orolig för en total svart svan och ska planera för den och rädda 250k. Enklare är ju i så fall att bara sätta pengarna på sparkonto och eliminera den långt större risken, och samtidigt öka kapitalet du får behålla vid den svartaste av svarta svanar.
För att undvika missförstånd:
“Om du har aktier eller fonder placerade på depå/ISK hos en bank som går i konkurs, ska detta i normalfallet inte påverka dina innehav. Dina pengar är ju investerade i aktier i ett annat bolag eller i en fond, och banken är egentlig bara en kanal mellan er. Skulle det av någon anledning ändå visa sig att du inte kan få ut dina värdepapper, då kan investerarskyddet träda in. Det innebär att du kan få ersättning för ett belopp på högst 250 000 kronor per person och institut. Men som sagt, dina värdepappersinnehav har egentligen inget att göra med banken.”
Slutsats: Släpp bekymmerna om investerarskydd