Lysakontot närmar sig insättningsgarantin

Hej, har inte nått 1miljon (insättningsgaranti nivå) ännu men det går ändå åt rätt håll. Har investerat hos Lysas fondrobot med månadsspar (jag, frun och barnen. Så min fråga är hur skall man tänka framåt?

1. Jag antar att man vill ha täckning för sina investeringar via insättningsgarantin?

2. Skall vi börja spara på Lysa via min fru istället? Eller skall jag köra nått liknade, typ Avanza Auto hos Avanza så jag inte slår i taket?

Mvh Tommy

Insättningsgarantin gäller likvida medel.

2 gillningar

Ok, så man har inget skydd mot investerade pengar…eller hur fungerar det?

Nej ingen insättningsgaranti.

Det finns ett annat skydd som heter “investerarskyddet” upp till 250kSEK. Det skyddar dock bara mot rena brott mer eller mindre.

Du har ju egentligen inte pengar hos Lysa. Du har fondandelar som ligger hos en annan bank (förvaringsinstitutet Lysa använder). Det “värde” du ser i form av ett visst antal kronor är ju bara räknat på marknadspriserna som det tidigare har sålts aktier/obligationer för. Det gäller ju alla värdepapper oavsett bank.

7 gillningar

Rätt bra inlägg att läsa:

4 gillningar

Okay, tackar. Så rent krasst så är det bara att månadsspara på och investera som vi kör hos Lysa.
Sen om man skulle råka ha “rena” pengar på sparkontot över en miljon så får man sprida dessa på olika institut.

3 gillningar

Mer eller mindre. Samma sak gäller oavsett bank du använder Lysa, storbank, NN/Ava eller någon annan aktör.

Japp, eller Max 250kkr oinvesterat på isk, men risken får anses vara superlåg att det skulle hända något ändå.

Det vore något att ha insättningsgaranti på investerat kapital. Så fort en investering går back så skulle staten täcka upp. Eller hur tänker du att det skulle fungera? :thinking:

1 gillning

Yes det hade passat mig perfekt :wink:
Nä va ju mer om tex Lysa hade gått i konkurs, men efter tacksamma kommentarer förstår jag nu att innehavet finns kvar där det är investerat och kan flyttas över till en annan bank.

2 gillningar

Vissa kunde få den VIP- statusen som jag t ex :grin:

Hade jag fått det hade staten närmast gått i konkurs.

Det är helt enkelt så att de flesta inte funderar på om pengarna är “insatta” eller “investerade”, speciellt inte eftersom termer som “sätt in det på Lysa” förekommer flitigt både på forumet och i podden. Jag tyckte det framgick ganska tydligt i den här frågan och alla andra gånger den ställts.

Så nej, ingen trodde nog att det skulle finnas en fallskärm vid börsfall.

1 gillning

Har inte själv Lysa men enligt deras sida splittas pengarna på Sparkonto Auto på något vis ut på flera partners så att man som kund får tillgång till flera insättningsgarantier. Hur det görs i detalj, vid vilka belopp el.dyl. framgår dock inte vad jag kan se, så svårt att validera.

Se mer här: