Kullerbytta, någon som förstår min fundering nedan och vet svar?
Osäker på hur investerargarantin gäller när jag tolkar det som att t ex Lysa placerar hos andra institut i sin tur.
Exempel fond
- Jag har 1 miljon kr i Fond X direkt hos t ex Swedbank med en investerargaranti 250 000 kr.
- Jag har ytterligare 1 miljon kr i fond hos Lysa som i sin tur råkat placera i samma Fond X hos Swedbank.
Har Lysa då en egen investerargaranti 250 000 kr? Dvs har jag totalt för investerade 2 miljoner, 250 000 eller 500 000 kr i investerargaranti?
2 gillningar
Min tolkning av Tillgångar som omfattas - Riksgälden.se är att du har en fodran mot fondbolaget och dess förvaringsinstitut (Lysa och Swedbank har skött transaktioner/kommunikation), så om det specifikt handlar om att denna fond eller förvaltningsintitut fifflat eller drabbas av någon slags katastrof som triggade investerarskyddet så blir det 250000
Om det däremot vore Lysa som gick i konkurs och det visar sig att de fifflat så det inte går att komma åt dina tillgångar, och samma sak händer med Swedbank, så är det deras respektive investerarskydd som träder in, och då är det 500000. Tröstar antagligen inte så mycket dock, för om detta har skett samtidigt så har den totala ekonomiska kollapsen inträffat.
Som sagt, tolkning och inte legal rådgivning.
Tack CarlJohan,
förut var det glasklart med ett belopp per institut dels investerarskydd 250 000 kr för fonder/aktier, plus insättningsgarantin för likvida medel 1 050 000 kr.
Möjligheten att placera överskjutande belopp i flera institut ledde till Lysa som verkar smidigt, men där uppstod funderingen eftersom Lysa återinvesterar hos andra institut.
Kanske fler som har bättre koll än jag?
Lyckas tyvärr inte ställa frågan på rätt sätt till Lysa för att förstå deras svar.
Vad menar du Lysa återinvesterar hos andra institut? Lysa Fonder AB har egna fonder, varför återinvesterar vinst hos andra institut? Andra fondbolag har egna fonder och de förvaltar fonderna, återinvesterar vinst på egen hand. Fonderna omfattar olika aktier/obligationer/kontanter finns i ett separat förvaringsinstitut (dvs banker).
https://www.fi.se/sv/vara-register/foretagsregistret/details/?id=200119
Tack Lysa,
då vet jag att fondpengar bara placeras i era egna Lysafonder med eget investerarskydd på 250 000 kr.
Det spökade till det att ni tidigare investerat hos andra att ta hänsyn till då det kan påverka investerarskyddet om man på egen hand råkat placera i samma institut.