Sälja på Avanza för investera på Lysa?

Hej

Jag har investeringar i fonder och aktier hos Avanza och funderar på att delvis avyttra dem för att investera i mitt befintliga konto hos Lysa. Vad tycker du om den idén? Jag ser framemot att höra dina åsikter och feedback.

Vänligen
Eva

1 gillning

Ser inget direkt fel i det om du ändå redan har sparande igång på Lysa :slight_smile:

Vad är det för fonder du har på Avanza och vad är själva idén med att byta till Lysa istället?

1 gillning

Tack för din respons. Mina investeringar inkluderar bland annat Investor och Spiltan aktiefond på Avanza. Anledningen till att jag överväger att flytta till Lysa är delvis för förväntningen om en mer gynnsam värdeutveckling där, delvis för att undvika att med relativt god marginal överstiga bankgarantin hos Avanza.

Har du kontanter hos Avanza? Om inte har inte den garantin någon bäring. Aktier och fonder äger du direkt.

1 gillning

Förstår. Vi kan ju dock såklart inte veta om Lysa eller din nuvarande portfölj på Avanza kommer gå bäst. Men chansen till bättre riskjusterad avkastning bör vara högre på lysa. Jag hade i ditt fall också bytt till lysa.

Syftar du på insättningsgarantin? Den gäller endast kontanter på sparkonto. Inte fonder eller aktier på ISK, KF eller Depå.

Jag skulle inte sälja allt på Avanza bara för att flytta till Lysa. Köper du 100% aktier så får du så när som 80% global indexfond och 20% Sverige indexfond. Låt någon bjuda in dig till Lysa och börja spara där. Då blir du inte så Sverige-tung som du är idag. Tänk på att in du säljer Investoraktierna så har du 2 dagar som är likviddagar, säljer du på måndag så kan du flytta pengarna först på torsdag utan ränta.

1 gillning

Observera att du inte direktäger aktierna i en KF. Du har en fordran till fondbolaget som ger ut KFen. Lite högre risk vid konkurs då det inte är solklart att du är den prioriterade förmånstagaren. I en ISK/AF äger du värdepapperna direkt och det har VPC koll på.

1 gillning

Avanza auto funkar och kostar ungefär som lysa. Kolla upp det.

1 gillning

Tack Mattias för dina svar på båda min frågor.

Ja, precis som du skriver, jag syftade på insättningsgarantin. Jag hade ingen aning om att den enbart gällde sparkonto. Vet du möjligen vad som gäller för ISK? Finns det någon likvärdig garanti där?

Investerarskyddet på 250.000kr.

Tack för länken :smiley:

Tack för återkopplingen, uppskattad. Jag spar aktivt på Lysa. Visste inte att man behövde bli inbjuden dit. Tack för informationen om Investor.

Tack, det ska jag göra :smiley:

Det behöver man inte men om du blir det så får ni bägge rabatt i 3 månader. Många bäckar små. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Toppen! Det visste jag inte.

Jag sålde faktiskt mycket från lysa för att lägga in på Avanza i globala indexfonder med hävstång, något man inte kan göra på lysa. Det medför ju något mer risk, så vill du riskminimera är lysa det bästa valet.

2 gillningar

Intressant - tack för ditt inlägg :smiley:

1 gillning

Jag har funderat många vändor på detta själv.
Många som nämner motpartsrisken med KF men det är ju samma lösning som TJP som också ligger i ett försärkingsskal där pumpar folk in flera miljoner och sover gott om natten.

Man har rätt att få ut tillgångarna före någon annan fordringsägare om man har köpt en försäkring, om banken “klantar sig” och inte har korrekta register på vem som äger vilka aktier så är man “rökt” i alla fall detta eftersom ISK depåförs, man är alltså “klumpad” med övriga Ava/Non/whatever kunder hos Euroclear och det är Avanza/Nordnet/whomever som har listan med vilka kunder som äger X antal av Y aktier.
Detta har stora fördelar t.ex. att mäklaren kan “internmäkla” aktier genom att bara bara uppdatera sin egna lista och rapportera avslutet, något som håller nere kostnader för courtage, det blir också möjligt att pantsätta aktier/fonder för att kunna belåna dem.

“Förmånsrätten är dessutom inte begränsad till något visst belopp utan du som kund har rätt att få ut hela ditt kapital så länge som det finns pengar kvar i konkursboet. Därmed kan man säga att skyddet egentligen är större än vid sparande som omfattas av det statliga investerarskyddet som maximalt ger 250 000 kr.”
Kapitalförsäkringar omfattas inte av investerarskyddet - Privata Affärer (privataaffarer.se)

1 gillning