Hur gör ni som har större belopp investerade i ISK med hänsyn till insättningsgarantin? Nu kanske jag är ute och cyklar, men normalt kanske den är på ca 1 Mkr. Ni som har x miljoner investerade, är dessa medel uppdelade hos olika aktörer med belopp motsvarande garantin? Behöver man vakna kallsvettig om man har 10Mkr på Avanza ?
Insättningsgarantin gäller inte värdepapper. Så den är irrelevant.
Istället finns någor som heter investerarskydd på 250kSEK. Det ger mindre skydd och skyddar endast vid mer eller mindre olagligt agerande från banken.
Så det finns inga större fördelar med uppdelning och skyddet som finns är svagt/mindre täckande.
Insättningsgarantin har inget med isk/värdepapper att göra
I tillägg till @Nightowl inlägg …
Innehaven (fonder, aktier etc) är separerade från Avanza. De ligger hos ett förvaringsinstitut just för att inget ska kunna hända med ens tillgångar om banken går i putten. Allt står under Finansinspektionens kontroll.
De 250 tusen i investerar skydd är OM något händer under tiden man gör transaktioner. Tex att banken går i putten just när du ska få en utbetalning från dem från ditt ISK
Så nej det är inget problem att ha mycket pengar på ett ISK, KF eller depå
Jo, oinvesterade pengar bör omfattas av insättningsgaranti på ISK.
Däremot kanske man inte ska köpa/sälja för mer än 250k åt gången, som jag förstår det?
Så pass! Jag som inbillade mig att den också avsåg värdepapper.
Då känns börsen som ett litet problem med sina svängningar. Går Avanza omkull och har skatteskulder upp över öronen är väl då investeringarna ett minne blott ![]()
Ändå intressant att veta hur ni som har större kapital resonerar. Samma depå eller uppdelat på andra aktörer?
Alltså, dina investerade pengar är inte avanzas. Går avanza omkull så behåller du dina andelar i fonderna (och således aktierna) som du är investerad i.
Så det finns ingen större anledning ur denna aspekt att vara uppdelad på flera ställen.
Nej! Inte alls. Det är lagkrav på att alla kunders värdepapper är separerade från bankens ekonomi. Värdepappren förvaras hos en annan bank som agerar förvaringsinstitut.
Oavsett om förvaringsinstitutet eller banken konkar så kommer du fortfarande ha dina värdepapper (under förutsätrning inga direkta lagbrott sker hos banken, finansinspektionen har dessutom viss koll har).
Ser ingen större mening att dela. Det är rätt säkert som det är med förvaringsinstitut o.s.v.
Beror på hur nevrotisk man är ![]()
Senast en större bank gick i putten var väl Göta banken i 90tals krisen
Och man skulle ju ändå ha en fordran på konkursboet på överskjutande belopp med kanske vissa odds att få tillbaka resten eller del därav
Så jag skulle
- Normala tider, gör så stora affärer du vill. Oddsen för en bank konkurs är minimala
- I kristider, hålla sig under 250 k per affär
- Om nervöst lagd, håll alla affärer under 250 papp

Allt hos en storbank. Staten skyddar så kallade sytstemviktiga banker
Jag tillhör de som väldigt sällan gör så stora affärer, samtidigt som det är en hyfsat stor del av mitt totala kapital. Så det gör mig inget att dela upp ett 500k köp på två under en vecka ![]()
Ni säger att ens värdepapper är skyddade hos Avanza . Ändå så kan de inte på något sätt, hur man än tjatar, ge ut ett ägarbevis på att man äger utländska aktier, så man kan gå på bolagsstämma. Ursäkten är att aktierna enligt dem förvaras någon annanstans utomlands
Känns lagom tryggt. ![]()
Hur kan jag bevisa att jag äger utländska aktier om Avanza strular till det?
Har du dem på KF eller ISK?
Vanlig aktiedepå!
Det lär inte vara ägarförhållanden som är luddiga (FI hade slagit ner på det) utan att man inte får, vad det verkar. Lite konstigt det är så ![]()
Jag har mina på en annan bank men kan tyvärr inte kolla med dem eftersom det är KF för att banken ska hantera återförande av källskatt. Priset är att jag inte kan rösta eftersom tekniskt sett äger banken aktierna men jag har rätten till värdet. Annars hade jag gärna kollat ![]()
Jag antar att du menar Gota Bank. Den gick faktiskt aldrig i konkurs rent formellt, även om det blivit en del av allmänkunskapen att så skedde.
Gota Bank var definitivt konkursmässig, antagligen redan 1990, men regeringarna 1990-1992 höll banken undan konkurs med garantier eftersom den ansågs så viktig för hela banksystemet. Däremot så lät man bankens moderbolag, Gota AB, gå i konkurs och sedan överlåta aktierna i Gota Bank till staten som därmed tog över alla tillgångar och skulder. Minnet av det har med tiden i många källor ändrats till att själva banken gick i konkurs.
Så inga kunder eller långivare till Gota Bank drabbades. Jag var själv kund i banken. Den införlivades sedan i Nordbanken. Och det är således ännu mycket längre sedan någon stor svensk bank faktiskt gått i konkurs.
Ska man vara riktigt petig så äger inte banken aktierna i en kapitalförsäkring, utan det är ett försäkringsbolag som äger aktierna. Använder man exempelvis Avanza Bank så är det Avanza Pension som äger aktierna, använder man Nordnet Bank är det Nordnet Pension som äger aktierna, använder man SEB är det SEB Pension och Försäkring, etc.
Det spelar roll vid en teoretisk konkurs för försäkringsbolaget eller banken. Men nu är vi ju inne på detaljer.
Som övriga skrivit. Det är olagligt att blanda samman bolagets tillgångar och kundernas tillgångar.
Det enda som borde hända om Avanza går i konkurs är att du får tillgång till dina värdepapper via annan bank.
Antar att det i teorin skulle kunna bli riktiga problem om banken/bankerna som är involverade (med flit?) lyckats sammanblanda kundernas tillgångar.
Är man paranoid är det alltid bättre med backup-lösningar. Skaffa fler banker och fler fonder. Om risken för att det ska bli problem med en av dem är väldigt liten så är risken för att det ska ske med alla samtidigt mikroskopisk.