Insättningsgaranti ISK/KF - Vad gäller?

För bankkonton gäller ju 1 050 000:- men vad gäller med ISK och KF? Höjs till 1 150 000:- 2026.

Vad jag förstår äger man formellt sina värdepapper själv i en ISK men i en KF är det banken/försäkringsbolaget som äger papperen.

Vad händer om man har typ 50 MSEK i ISK och KF om banken går omkull? Någon som vet?

TACK på förhand.

På likvider gäller insättningsgaranti precis som på bankkonto.

På värdepapper har du inget sådant. Däremot har du investerarskydd på 200000 som handlar om kompensation om värdepapper försvinner eller liknande pga brott eller försummelse.

1 gillning

Men är själva ägandet av värdepapper noterat hos VPC eller någonting annat? Tänker om banken försvinner (går i konkurs), vem vet då att jag ägde alla värdepapper? I en ISK och/eller KF.

Eller är jag neurotisk och ska sluta tänka eller se detta som en risk? :face_with_monocle::eyes: Tänker på stora värden här, typ två och tresiffrigt miljoner.

Ja det finns en massa sådana säkerhetsmekanismer och nivåer (euroclear, förvaringsinstitut) för att säkra vem som äger vad. Det ligger inte på en USB på Avanza.

2 gillningar

Nå, såhär har jag förstått det. Värdepapperna är du juridiskt ägare till, inte banken eller annat institut. Ifall banken går omkull så ingår inte dina värdepapper i konkursboet utan en förvaltare kommer att överföra ditt innehav till annan bank/institut.

1 gillning

Investerarskyddet är på 250000 kr.

Jag fick svar från Konsumenternas:

“Likvida medel (pengar) på ett ISK i en bank, som Avanza t ex, omfattas av den statliga insättningsgarantin upp till 1 050 000 kr per person och institut.

När det kommer till värdepapper, finns det regler om att ett finansiellt institut inte får blanda ihop sina egna tillgångar med kundernas. Därför har man så kallad separationsrätt i konkursen. Skulle det mot all förmodan ändå hända, så skyddas ens värdepapper av det statliga investerarskyddet upp till det belopp som investerarskyddet täcker. Investerarskyddet gäller för ett belopp på högst 250 000 kronor. Det kan tas i anspråk vid en konkurs om du som kund inte kan få ut värdepapper eller pengar som företaget hanterar eller tagit emot för din räkning för att utföra investeringstjänster. Du kan läsa mer om investerarskyddet här: https://www.konsumenternas.se/sparande–pension/sparande/sa-fungerar-vardepapper/investerarskydd/

Om man sparar i en kapitalförsäkring gäller inte insättningsgaranti eller investerarskydd. Det beror på att det inte är du själv som äger de fonder eller värdepapper som placeras inom försäkringen, utan det gör försäkringsbolaget. Det finns dock särskilda regler som ett försäkringsbolag måste följa för att motverka konkurser. Försäkringstagarna har också särskild förmånsrätt vid en eventuell konkurs. Du kan läsa mer om vilket skydd man har om man har en kapitalförsäkring på vår hemsida här: https://www.konsumenternas.se/sparande–pension/sparande/kapitalforsakringar/

Med vänlig hälsning,
Konsumenternas Bank- och finansbyrå”