Hur fungerar insättningsgaranti/investerarskydd för ISK?

Hej!

Jag blir inte riktigt klok på det där med investerarskydd för ISK. Det verkar gälla för upp till 250 000 kr men när kommer det till användning?

Om jag har ett ISK hos min bank (bank A) där jag investerar i en fond som erbjuds av Länsförsäkringar (bank B), hjälper mig investerarskyddet då om bank A eller bank B går i konkurs?

Tacksam för (idiotsäkra) förklaringar :see_no_evil_monkey:

1 gillning

Du äger ju fortfarande fondandelerna som bank B arrangerar åt dig, och för att det ska påverkas vid en konkurs för bank A eller B måste något extremt ha hänt (bedrägeri alternativt slutscenen i fight club)

Investerarskyddet går in om det t.ex visar sig i konkursen att din bank A aldrig har skickat pengar för köp av fondandelar, eller bank B slarvat bort alla papper om att det är du som äger fondandelerna.

Insättningsgaranti handlar om pengar på sparkonto (vilket likvider på ett ISK-konto räknas som).

1 gillning

Javisst! Det är ju varken bank As eller Bs pengar utan andelar i de företag som ingår i fonden.

Tack för förklaringen!

Dessutom förvaras de värdepappren hos bank C (som är så kallat förvaringsinstitut).

1 gillning