Är likvider i ISK skyddade?

Är likvida medel på ISK-konto skyddade i en bank, precis som fonder/aktier/insättningsgaranti? Eller bör jag flytta dessa pengar till ett annat bankkonto, alternativt investera dem? Samma fråga för likvida medel på IPS-konto.

Likvida medel skyddas ja. Men du bör absolut inte ha likvida medel på en ISK då de beskattas kontinuerligt på samma sätt som värdet på ditt värdepappersinnehav.

1 gillning

Jo, men samtidigt kostar det ju att flytta likvida medel in och ur ISK genom beskattningen. Så jag tänker att jag skulle vilja låta likviderna vara kvar där tills jag hittar ett investeringsobjekt igen. Men det kan ju ta några månader.

1 gillning

OBS, nedanstående gäller endast ISK. @Agneta_Nordholm
Skatten är alltid på insättningen och det som ligger kvar.

Så det beror på hur länge och hur du timear kvartalsskiftena.

Tar du ut pengarna dan innan ett kvartalsskifte är det lika mycket skatt du får betala om du låter det stå kvar som om du sätter tillbaka pengarna dagen efter kvartalsskiftet.

Men om du inte stoppar tillbaka pengarna på ett kvartal så kommer du spara skatt.

Du får helt enkelt räkna på det.

1 gillning

Tusen tack för svaret!

Likvida medel på IPS skyddas väl inte?

Ps, jag tror även att Likvida medel på KF är oskyddade.

Ps2, i följande länk kan man kolla om sitt konto är skyddat,

Oj, ne det tror jag inte. Jag läste bara ISK. KS vet jag inte vad det är. Menar du KF? Det borde inte heller vara skyddat.

ISK däremot är skyddat, eftersom du faktiskt äger innehållet (till skillnad från försäkringar där du inte är den formella ägaren).

1 gillning

Som jag har förstått det ….

ISK är skyddat av insättningsgarantin så länge institutet/banken där man har sin ISK är registrerat sig för detta. Se länken ovan till riksgälden. De flesta seriösa aktörer lyder under detta men alltid bra att kolla om man är osäker.

KF, kapitalförsäkring, är som det låter en försäkring där du har rätten till värdet på den försäkringen. I KF oftast 101% av värdet. Detta oavsett om kapitlet är investerat eller ligger i likvider. Försäkringsbolagen lyder under strikta regler mht kapitalisering / solvensgrad och är skyddade på det sättet. Dock inte via insättningsgarantin.

IPS, individuella pensionsförsäkring, är också som det låter en försäkring som i KF fallet och värdet är på samma sätt skyddade genom lagkraven på försäkringsbolag/banker.

När handel pågår dvs pengar och tillgångar transfereras till/från ens konto så skyddas man av investerarskyddet på 250 kkr.

Med IPS, KF och andra försäkringar så har man en motpartsrisk dvs försäkringsbolaget/banken så man ska nog välja de bättre och stabila om man är orolig. Tekniskt sett äger du inte tillgångarna utan du är berättigad till värdet av tillgångarna. Viss skillnad.

Med ISK så äger du faktiskt tillgångarna. Därför är motpartsrisken lägre. Man kommer dock inte helt undan motpartsrisk eftersom man till syvende och sist är beroende av tex fondbolaget och om man hårdrar det de underliggande företagens aktier som fonden i sin tur äger. Så viss motpartsrisk finns alltid.

Undantaget guld i hemmet kanske men då kanske det är rånrisken :slight_smile:

Hoppas det gör det tydligare? :slight_smile:

1 gillning

Ett sparande i kapitalförsäkring omfattas inte av det statliga investerarskyddet eller insättningsgarantin, istället skyddas sparandet genom att försäkringsbolaget är skyldigt att hålla försäkringstagarens (/kundens) tillgångar separerade från bolagets egna tillgångar. Om försäkringsbolaget skulle försättas i konkurs får försäkringstagaren en prioriterad fordran i konkursen, vilket innebär att försäkringstagaren har rätt till betalning före oprioriterade borgenärer.

1 gillning

Precis om man sparar i ett fiffel företag kommer man förlora alla pengar i KF vid en konkurs medan ISK är skyddat via investeringsskyddet.