Vad täcker insättningsgarantin? Har ett ISK-konto på Nordnet med aktie- och räntefonder samt guld. Täcks enbart kontanter eller även fonder/guld? Och är det som namnet antyder, att det endast är värdet av vad jag satt in på kontot som täcks (upp till 1 050 000kr), och inte vad de är värda idag efter värdeökning?
Hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut detta, hittar inget bra svar när jag söker.
Genom fonderna äger du aktier. Dessa är dina även om banken går i konken. Så den delen är skyddad oavsett (om inte aktierna dyker såklart). Kontanter omfattas. Guld får nå’n annan svara på för det vet jag inte.
Insättningsgarantin garanterar att du får tillbaka dina pengar inom X dagar efter att banken konkat. Dina fonder kan vara dina även om banken konkar men där finns ingen sådan garanti. Det kan säkert ta en del tid att hantera allt praktiskt så att börsen går åt pipan under tiden går inte att göra så mycket åt. Detta är min tolkning av vad som sagts i tråden hittills. Rätta gärna om det är fel.
Om ett finansiellt institut som hanterar dina värdepapper går i konkurs och det visar sig att du inte kan få ut dina värdepapper eller pengar kan investerarskyddet träda in. Det innebär att du kan få ersättning för ett belopp på högst 250 000 kronor.
Ett finansiellt institut får inte blanda ihop sina egna tillgångar med kundernas. Vid en konkurs ska du därför få ut dina tillgångar. Om institutet trots detta inte kan lämna ut dina tillgångar får du ersättning för förlorade värdepapper upp till ett värde av 250 000 kronor.
Okej, det är alltså ännu mer komplext än vad folk brukar påstå. Fel av mig isf. Är det nu man ska börja överväga att sprida tillgångarna ännu mer, trots allt?
Normala fall får man sina tillgångar men om bolag bryter mot alla gällande lagstiftning alternativt på något sätt blandad sina tillgångar med kundernastillgångar gäller investarskyddet.
Skulle inte vara orolig för att Avanza, Nordnet osv skulle göra något sådant generalfel, men om man testar något mindre uppstickare så skulle jag kolla upp dem.
Ps, investarskydded gäller inte för IPS eller kapitalförsäkring.
Jag antar att investerarskyddet i praktiken blir mest aktuellt för mer komplexa tillgångar av olika slag. Noterade aktier framstår inte som något som skulle vara svårt att omsätta i normalfallet.
Så om jag förstått det rätt:
-Skulle banken som går i konkurs ha blandat ihop sina tillgångar med kundernas (olagligt), så träder investeringsskyddet in och täcker 250 000kr (gäller dock ej IPS eller kapitalförsäkring)
-Skulle banken som går i konkurs jobbat lagligt och hållt isär sina och kundernas tillgångar, så ska man normalt få ut sina tillgångar (fonder, guld etc)?
Fråga: Så insättningsgarantin har ingen roll i detta? Täcker den bara kontanter?