Extremt spretigt sparande - Feedback önskas

Hej,

Tack alla för ett fint forum med många intressanta ämnen. Det är väldigt lärorikt och intressent att ta del av alla diskussioner, stora som små.

Jag har sparat ganska väl under längre tid och har precis som många andra gynnats av bostadsmarknaden. Sparar mestadels i indexfonder, och någon petsfonder men har också valt att addera mindre innehav i de större svenska investmentbolagen. Under senaste åren har jag adderat allt fler fonder och det har nu blivit lite rörigt/spretigt då jag inte sålt så många fonder. Har ISK på 3 banker och det börjar

Har i dagsläget ett större innehav/miljoner i sparande på 3 ISK + en lägenhet (värde ca 11 miljoner) med sambo - 60% belåningsgrad. I dagsläget sparar jag– ca 30.000 kr i månaden och har väl en sparhorisont på ca 10 år. Mål med sparande är egentligen att kunna köpa ett till boende samt ett större boende i Stockholm, eventuella skolor till framtida barn samtidigt som jag kan fortsätta resa. Mitt sparande kommer naturligtvis minska om familjen utökas. Har sambo som ligger lite efter men som nu kommit igång med eget sparande.

Jag har aldrig riktigt reflekterat över mitt att se över mitt sparande och det har blivit extremt rörigt med många fonder på 3 banker och skulle gärna vilja ha lite neutral feedback på hur jag kan justera sparandet för att maximera avkastning. Den enda egentligen strategin nu är att spara spretigt i indexfonder eller andra fonder med låga avgifter.

• Ska några fonder säljas av?**
  • Öka eller minska innehav i vissa?**
  • Andra förbättringsmöjligheter?**

Jag har inte för avsikt att lägga mycket tid på att analysera enskilda bolag men vill gärna lägga lite mer tid på sparandet om det kan generera bättre avkastning. Traditionellt har jag minskat månadssparandet när innehavet blivit lite väl stor i enskilda fonder och istället adderat en liknande fond. Är förstås medveten att innehavet aldrig brinner inne i en fond vid bank-konkurs utan det är mer en känsla av trygghet att sprida :blush:

Fonder

Index

DNB Global Indeks Ca 950.000 kr innehav och 1.000 kr sparande varje månad

Länsförsäkringaar Global Indexnära Ca 750.000 innehav och 1.000 sparande varje månad

Avanza Global ca 350.000 kr innehav och 8.000 kr sparande varje månad

Storebrand Global All countries ca 450.000 kr innehav 3.000 kr sparande varje månad

USA

Storebrand USA ca 200.000 innehav och 1.000 sparande varje månad

Avanza USA ca 150.000 kr innehav och 3.000 kr sparande varje månad

AMF Aktiefond Nord Amerika Ca 100.000 innehav och 1.000 sparande varje månad

Länsförsäkringa USA indexnära ca 70.000 kr och 1.000 sparande varje månad

Tillväxt/Asien

Avanza Emerging Markets ca 100.000 kr innehav – 2.000 kr sparande varje månad

Swedbank Access Robur Asien ca 100.000 kr innehav – inget sparande

AMF Stilla Havet ca 80.000 kr innehav – inget sparande

Länsförsäkringar tillväxtnara ca 75.000 kr – inget sparande

Sverige

Avanza 0 ca 250.000 kr innehav – 3.000 kr sparande varje månad

AMF Småbolag ca 150.000 kr – 1.000 kr sparande varje månad
Spiltan Aktiefond Investment Bolag ca 80.000 kr – inget sparande

Swedbank Robur Nyteknik ca 75.000 kr – inget sparande

Europa

Avanza Europa ca 250.000 kr innehav – 3.000 kr sparande varje månad

Swedbank Robur Access Europa ca 100.000 kr innehav – 2.000 kr sparande

Svenska Investment Bolag

Investor ca 350.000 kr innehav – inget månadsparande

Industrivärlden ca 80.000 kr innehav – inget månadsparande

Bure ca 80.000 kr innehav – inget månadsparande

Latour ca 45.000 kr innehav – inget månadsparande

NAXS ca 30.000 kr innehav – inget månadsparande

Svolder ca 30.000 kr innehav – inget månadsparande

Creades ca 25.000 kr innehav – inget månadsparande

Traction ca 25.000 kr innehav – inget månadsparande

VEF ca 20.000 kr innehav – inget månadsparande

Indutrade ca 20.000 kr innehav – inget månadsparande

Andra

MIPS ca 45.000 kr innehav – inget månadsparande

Palantir Ca 25.000 kr innehav – inget månadsparande

Hejsan jsoder,

Grattis till en sån bra ekonomisk situation och att du har möjlighet att spara så mycket som du gör, bra jobbat. När jag tittar på din portfölj så tycker jag att det blir lite mycket kaka på kaka. En bred indexfond innehåller typiskt 60-70 USA som ett exempel. Jag hade tittat på det som brukar kallas för Basportföljen här på forumet, om innehåller till största delen en bred indexfond, och mindre delar av en Sverigefond, en tillväxtmarknadsfond och till slut en global småbolagsfond. Då får du ett bra sparande på långsikt med endast fyra fonder.

Vill du göra det ännu enklare och önskar att lägga tiden på annat och investera i en mer set and forget lösning kan du endast köpa Länsförsäkringars Global Index eller om du också vill ha med tillväxtmarknader så väljer du Storebrands Global All Countries.

Vänligen

Farbror

6 gillningar

Hej!

Bra jobbat med din ekonomiska situation!

Om vi bortser från dina enskilda aktier är det, som @Farbror skriver, en hel del kaka på kaka gällande fonderna. Det blir även en del kaka på kaka med dina enskilda aktier i investmentbolag och fonden Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Vill du skapa en variant av RT:s basportfölj består den av indexfonder med följande fördelning:

70% Global
10% Tillväxtmarknader
10% Globala småbolag
10% Svensk indexfond

Vill du inte ha globala småbolag, höj Global till 80%. Väljer du Storebrand All Countries som globalfond behöver du inte ha en extra fond för tillväxtmarknader.

Om du vill koncentrera ditt sparande till en bank istället för tre, finns här en sammanställning av olika bankers indexfonder, så du kan skapa en variant av basportföljen om du så önskar.

1 gillning

Stort tack båda för svar. Det var väl lite vad jag tänkte :blush:
Så ni ser inga risker med att ha enbart 1 eller 2 fonder på samma område? T.ex 70% av kapitalet på 1 index fond är mer än 2 miljoner kr och 10% på en tillväxtfond blir också en större summa.

1 gillning

Det är en del på dessa forum som ser en risk att ha mer än garantin på ett och samma institut. Notera institut och inte fond. Vill du undvika risken att förlora pengar om bank och den som hanterar tillgångarna åt banken gör olagliga saker, går i konkurs och raderar alla spår efter sig så ja - då är det skäl att placera max 1 miljon per institut.

Om du inte ser det som en trolig händelseutveckling är det ingen skillnad att ha dina pengar i en eller tio olika fonder hos en och samma aktör. Du har samma skydd oavsett hur du fördelar pengarna hos aktören.

Dina innehav är separat redovisade och hanteras av en annan aktör än den du hanterar dina innehav hos. Detta enbart för att de inte skall kunna blanda ihop sina egna medel med dina och mina medel. Går den aktör du har fonderna hos i konkurs, finns alla dina fonder tillgängliga och kan föras över tryggt och säkert till dig från den som hanterar fondtillgångarna.

Tänker inte du på investerarskyddet där man kan få ut upp till 250 000 kronor om den som hanterar ens värdepapper klantar sig rejält? Insättningsgarantin gäller mig veterligen bara för likvida medel, det vill säga kontanter.

1 gillning

Kan väl länka till Investerarskyddet också med storlänk, men ja det appliceras på fondtillgångar med mera. För att det skall gå i effekt krävs dock en kedja av händelser jag inte ser sannolik under min livstid :slight_smile: .

Insättningsgarantin omfattar inte alls pengar i fonder (andelsägande).

Den omfattar endast likvida medel (ej fondandelar).

Blanda inte ihop fondandelar skyddade av investerarskyddet med insättningsgarantin.

Utgick från fel källa därav helt fel slutsats. Därav redigerat väck.

Men nu citerar du ju från artikeln beträffande investerarskyddet, inte insättningsgarantin. Vad jag och @Nightowl alltså påstår är alltså att insättningsgarantin kan ge dig upp till 1050 000 kronor från staten om din bank sumpat dina kontanter och att investerarskydder kan ge dig upp till 250 000 kronor om de supit bort dina värdepapper.

2 gillningar

Du citerar om investerarskyddet, det gäller som sagt värdepapper.

Ovan skrev du om insättningsgarantin som endast täcker likvida medel och inte täcker värdepapper.

1 gillning