Hej,
Tack alla för ett fint forum med många intressanta ämnen. Det är väldigt lärorikt och intressent att ta del av alla diskussioner, stora som små.
Jag har sparat ganska väl under längre tid och har precis som många andra gynnats av bostadsmarknaden. Sparar mestadels i indexfonder, och någon petsfonder men har också valt att addera mindre innehav i de större svenska investmentbolagen. Under senaste åren har jag adderat allt fler fonder och det har nu blivit lite rörigt/spretigt då jag inte sålt så många fonder. Har ISK på 3 banker och det börjar
Har i dagsläget ett större innehav/miljoner i sparande på 3 ISK + en lägenhet (värde ca 11 miljoner) med sambo - 60% belåningsgrad. I dagsläget sparar jag– ca 30.000 kr i månaden och har väl en sparhorisont på ca 10 år. Mål med sparande är egentligen att kunna köpa ett till boende samt ett större boende i Stockholm, eventuella skolor till framtida barn samtidigt som jag kan fortsätta resa. Mitt sparande kommer naturligtvis minska om familjen utökas. Har sambo som ligger lite efter men som nu kommit igång med eget sparande.
Jag har aldrig riktigt reflekterat över mitt att se över mitt sparande och det har blivit extremt rörigt med många fonder på 3 banker och skulle gärna vilja ha lite neutral feedback på hur jag kan justera sparandet för att maximera avkastning. Den enda egentligen strategin nu är att spara spretigt i indexfonder eller andra fonder med låga avgifter.
- Ska några fonder säljas av?**
- Öka eller minska innehav i vissa?**
- Andra förbättringsmöjligheter?**
Jag har inte för avsikt att lägga mycket tid på att analysera enskilda bolag men vill gärna lägga lite mer tid på sparandet om det kan generera bättre avkastning. Traditionellt har jag minskat månadssparandet när innehavet blivit lite väl stor i enskilda fonder och istället adderat en liknande fond. Är förstås medveten att innehavet aldrig brinner inne i en fond vid bank-konkurs utan det är mer en känsla av trygghet att sprida
Fonder
Index
DNB Global Indeks Ca 950.000 kr innehav och 1.000 kr sparande varje månad
Länsförsäkringaar Global Indexnära Ca 750.000 innehav och 1.000 sparande varje månad
Avanza Global ca 350.000 kr innehav och 8.000 kr sparande varje månad
Storebrand Global All countries ca 450.000 kr innehav 3.000 kr sparande varje månad
USA
Storebrand USA ca 200.000 innehav och 1.000 sparande varje månad
Avanza USA ca 150.000 kr innehav och 3.000 kr sparande varje månad
AMF Aktiefond Nord Amerika Ca 100.000 innehav och 1.000 sparande varje månad
Länsförsäkringa USA indexnära ca 70.000 kr och 1.000 sparande varje månad
Tillväxt/Asien
Avanza Emerging Markets ca 100.000 kr innehav – 2.000 kr sparande varje månad
Swedbank Access Robur Asien ca 100.000 kr innehav – inget sparande
AMF Stilla Havet ca 80.000 kr innehav – inget sparande
Länsförsäkringar tillväxtnara ca 75.000 kr – inget sparande
Sverige
Avanza 0 ca 250.000 kr innehav – 3.000 kr sparande varje månad