Bor på Malta och försöker hitta något enkelt att investera mina EURO i som kan ge hyfsad avkastning med låg risk. Just nu har jag €100,000 , men lär fylla på efter hand.
Detta gäller långsiktigt sparande då jag inte behöver pengarna. Är 35 år.
Givestvis vill man alltid ha så hög avkastning som möjligt, men ett tag var jag inne på att endast spara i ett fast räntekonto med 3% ränta, så kan jag få 6% - 7% per år istället låter det bra.
Jag var också inne på att följa en allvädersportfölj på eToro, men det har sina problem då jag bland annat måste växla valuta ifrån EUR till USD, vilket jag inte vill.
Sen nu har jag kommit in på globala indexfonder som jag tidigare har hört rekommenderas.
Jag hittade en maltesisk bank här som har ett par alternativ:
Bland annat har de denna fond ifrån Blackrock som över en tio årsperiod har presterat 6% per år:
Denna fond har en riskfaktor på 3 av 7, men de har också en liknande fond ifrån Blackrock med en riskfaktor på 5 av 7 (har dock inte lyckats hitta denna).
Vad säger skaran? Låter globala indexfonder som the way to go för mig? Vilken riskfaktor mellan 1 och 7 bör man lägga sig på tro? Jag hatar att förlora pengar så av den anledningen lutar jag snarare mot 3 än 5. Men jag älskar också att tjäna pengar.
Global indexfond är det som generellt rekommenderas. Diverse andra indexfonder kan fungera som komplement. Att avgiften ska vara låg är huvudpoängen, runt 0,2 är normalt.
Där finns en massa bra och billiga globala indexfonder och indexetfer.
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (EUR)
SPDR® MSCI ACWI UCITS ETF (EUR)
TEMPLETON GLOBAL TOTAL RETURN FUND A(ACC)EUR
Börja spana in dem. Du vill ha en aktiefond. Den ligger på KIID 5 till 7 beroende på inriktning och antal innehav. Den du länkar till är en blandfond och innehåller allt från långa och korta räntor till alla sorters aktier. Du är ung och behöver inte räntor i ett riktigt långsiktigt sparande nu och om du absolut vill ha räntor är det runt 10% av portföljen.
För att spara i dessa krävs det att min bank erbjuder alternativet eller finns det andra sätt att spara i dem?
När det kommer till avgifter där @Anonym nämnde att runt 0.2% är normalt. Är detta en årlig avgift som dras på ens sparade kapital? Så om avkastningen ett år är 6%, så är vinsten 5.8% på grund av avgiften?
Ja det går ju inte köpa något som de inte erbjuder . Du länkade till en källa och det var den jag kollade efter bra och billiga globala indexfonder.
Avgifter skall vara låga. Rekommendationen beror på vilken typ av fond och till vilken typ av sparande den köps in till. Det är Pensionsmyndigheten som rekommenderar globala indexfonder med maximalt avgift på 0,20%. Då måste du också komma ihåg att alla fonder som de erbjuder till pensionen är kraftigt rabatterade. Det finns ingen global indexfond som kostar under 0,20% när man tar höjd för skatteeffekter för ett ISK, KF eller depåsparande i Sverige. Där är rekommendationen istället 0,4% vilket öppnar upp för ett stort antal bra globala indexfonder från svenska institut.
Alla svenska plattformar bakar in avgiften i avkastningen, vilket innebär att det du ser som avkastning är efter alla avgifter. Misstänker det fungerar likadant också på de plattformar du kollar in där du bor. I ditt specifika fall kan avkastningen före avkastning varit 6%, men det du ser är 5,8% om avgiften är 0,2%. Det gör det också möjligt att jämföra avgifter mellan fonder, då allt är efter avgifter.
Eftersom du bor på Malta så kanske du beskattas baserat på remitterade belopp? I så fall brukar det vara skattemässigt fördelaktigt att ha sitt sparande i en bank i tredje land, dvs inte Sverige och inte Malta. Inkomsterna från det sparkontot kan i vissa fall endast beskattas i det land som banken är, så du kan ta ett riktigt lågskatteland.
Malta har väldigt låg skatt redan (i alla fall jämfört med Sverige) så vet inte om det är värt omständligheterna och eventuella risker att hitta ett annat land att spara i med ännu lägre skatt. Dock värt att tänka på så uppskattar inputen.
Nej, det är allt möjligt som erbjuder fonder. För oss i Sverige är enda faktorn som är viktig att det finns i en ISK eller KF som är kostnadsfri. Sen är allt tryggat och säkrat. Nästa uppgift är att välja fonder .
Bonġu Kaffekopp, kul att se någon annan från Malta på forumet! Det som brukar rekommenderas generellt för folk i Euroland är att äga globalindexfonden VWCE genom det amerikanska/multinationella bolaget Interactive Brokers, och det är så jag har gjort. Det hela är icke skattepliktigt.
Ah, a fellow expat! Kul! Hade inte förväntat mig det Gozitan här.
Stort tack för hjälpen. Tipset om Interactive Brokers fick jag via en tråd på Reddit också. Jag har inte hunnit kika närmre på det dock utan det blir imorgon, men stödjer de EUR?
Rätta mig om jag har fel, men det känns inte bekvämt att konvertera EUR till USD då jag är orolig över hur USD kommer att utveckla sig. Känns mer stabilt att hålla EUR.
Kan du även förklara mer om hur det inte är skattepliktigt? Man skattar ju där man bor (vilket blir Malta) och Malta har väl inkomstskatt på investeringar?
Undrar även hur säkert det är att ha pengarna på Interactive Brokers? Vad för garantier har man? Antar att det inte finns någon deposit scheme guarantee på €100k (1 miljon SEK) som Europeska banker har?
Yes, jag skickar helt enkelt över EUR dit från Revolut och handlar för dessa – ingen växling inblandad. De har en massa dokument om säkerheten, och det verkar vara samma som på alla andra större institut, med insättningsgaranti för cash och ett separat bolag som håller i värdepappren – jag tänker att det där lär vara rätt hårt reglerat och standardiserat inom EU.
Vad gäller skatten så (1) beskattar Malta inte kapitalvinster på börser och (2) beskattar Malta inte utländska kapitalvinster för non-domiciled residents, så det är inget man behöver bekymra sig över.