Är globala indexfonder ett bra alternativ för mig som utlandsboende?

Malta har speciella skatteregler där det i vissa fall inte blir skatt förrän pengarna förs in i landet.

Kan man se någonstans vad Vanguard FTSE All-World UCITS ETF har för riskfaktor? Standardskala är ifrån 1 - 7, korrekt?

@Kaffekopp Risken med riskindikatorn finns beskrivet i ETFens faktablad som du hittar på Morningstar, just VWCE har 4 av 7.

@friisolen Tack! Inte så värst hög alltså. Det var det jag var inne på till en början - att ligga balanserad.

Men sen var det någon som sa att jag var ung och att det är bättre att gå med högre risk.

Men då flertalet har reommenderat just VWCE så känns det ändå som ett givet alternativ.

Att välja en global aktiefond är sunt i din ålder. Du undviker valutarisk och kan blunda i 25 år om du mår dåligt av volatilitet.

1 gillning

@Aktiegubben Är VWCE inte en aktiefond?

Du kan inte kolla på KIID-skalan och bedöma risknivån på din investering. Du kan förlora hälften av de pengarna på några få handelsdagar beroende på vad för tillgångar fonden äger. En räntefond med risk 1 eller 2 kan också rasa och tappa 20% eller mer enstaka dagar.

Det bästa i ditt fall är en global indexfond som den från Vanguard.

Jo, det verkar vara en stor global aktiefond som är listad som en ETF på ett flertal europeiska börser.
Den är sannolik även listad i USA i USD men under ett annat namn och en annan ticker.
De största innehaven i fonden just nu:

Eftersom du är ung tycker jag att du ska du välja en global aktiefond som återinvesterar utdelningar från företagen i fonden. Något eller några av tipsen i tråden blir säkert bra.

@Aktiegubben tack! Kikade också på innehavet av de största tillgångarna, men dessa utgör endast 17% så blev osäker när du skrev.

Har reggat ett konto på Interactive Brokers och väntar på att få det verifierat och ska läsa lite mer, men lutar onkeligen åt VWCE.

Gällande insättningsgaranti.

Nu har jag endast 1 miljon svenska att investera. Men säg att man skulle ha 2 eller 3 miljoner. Hur skulle ni förhålla er där? Köra allting på samma platform eller fördela pengarna mellan olika platform för att ha en större andel av dem säkrade av insättningsgarantin?

Insättningsgaranti gäller endast kontanta medel. Alltså bara rena pengar. Har du mer än 1 MSEK på bankkonto så dela upp på olika banker.

Insättningsgaranti gäller inte pengar i fonder/fondandelar.

1 gillning

I see. Insättningsgaranti är alltså inget man behöver ha i åtanke när man investerar i fonder.

En följdfråga blir då. Säg att instituionen man investerar via (i det här fallet investment brokers) går i konkurs. Behåller man fonderna då eller är de förlorade?

Instutionen du placerar via är skyldig att hålla kundernas fonder separat från sina egna pengar och du behåller alltså dina fonder om instutitionen skulle gå i konkurs. Du får dock räkna med att det antagligen tar lite tid innan då åter får tillgång till dina fonder igen.

Om det skulle vara så illa att institutet inte bara gick i konkurs utan dessutom i strid med lagar och regler hade blandat ihop kundernas tillgångar med sina egna finns ett investerarskydd som täcker värden upp till 250 000 kr.