Finns det situationer där en bank som har den statliga insättningsgarantin, behöver inte betala tillbaka pengarna ?
Om insättningsgarantin utlöses så kommer inte pengarna från banken, utan det är en statlig myndighet som går in och ersätter. (Om jag minns rätt.)
Korrekt - så här säger Riksbanken:
Insättningsgarantin innebär att du får ersättning av staten om den bank eller institut där du har dina pengar går i konkurs.
Skyddet gäller upp till 1 050 000 kronor per person och institut.
Insättningsgarantin minskar risken för att många tar ut sina pengar samtidigt och bidrar därmed till stabilitet i den svenska ekonomin. Insättningsgarantin finansieras genom avgifter från de anslutna bankerna och instituten som placeras i en fond.
Finansinspektionen kan också besluta att insättningsgarantin ska träda in. Garantin gäller också om Riksgälden tar över kontrollen av en krisande bank eller ett institut genom så kallad resolution.
Jag har en undran: I EU gäller ju 100.000€. Hur räknar man om de til sek?
Olika banker anger olika belopp, men det är väll €-beloppet som gäller när det gäller, eller?
varför tror du en bank i Tyskland skulle omfattas av en svensk insättningsgaranti?
Tror inte det var frågan som avsågs. Utan jag tolkar om det är svensk garantin på uttryckligen 1.050.000 sek eller om EU-regeln om 100.000 EUR gäller i Sverige. Korrekt?
Nu kan jag ha fel men det finns ingen EU lag. I Sverige gäller Svensk lag och Sverige har en skyldighet att implementera EU lag om vi inte redan har motsvarande lag, vilket vi i det här fallet har.
Första länken på google gav bra info…
Nu läste ja på lite mer om saken. Min undran härstammar från de olika beloppen som jag har observerad över tiden från olika aktörer och man undrar ju varför de är olika, hur det fungerar, är det ett kunkurranselement?
Kronan svajer ju ordentlig och här ovan i tråden anges ju också 2 olika belopp. Så jag har ofta tänkt att det är 100.000€ och att man grovt räknar om till Kronor då och då.
Men de 100.000€ är ett maxbelopp i EU läste jag nu.
Tydligen är finansinstitutets moderbolags hemvist nyckeln till beloppet, men det kan ‘toppas upp’ för dotterbolag som finns i länder där högre garantier är regel.
Har ingen koll på hur länge Sverige har haft bankgarantin men trodde att det finns experter här som hade koll på detta.
Ja riksgälden som jag länkade till är ju experter då det är myndigheten som har ansvaret, beklagar att de inte är experter nog
Jag förstår din ironie, men ironien är att deras expertis producerar båda siffran 950k och 1050k (se ovan) i sitt eget material).
Det är inte lätt för Svensson att förstå allt detta. Nu verkar 950k inte vara den korrekta siffran. Det förstog jag efter 1 timmas läsning av olika källor.
Nu vet jag inte om det var vad du ifrågasatte, men jag skulle tro att insättningsgarantin i en tysk bank även gäller för en svensk som sätter in pengar där.
Insättargarantin är i Euro. Därför är det helt naturligt om beloppet varierar när man “översätter” från Euro till SEK.
På 950 000 kronorsnivån var kronan starkare än idag.
Kan det verkligen stämma? Då är ju informationen hos bankerna och även hos Riksgälden (“Skyddet gäller upp till 1 050 000 kronor per person och institut.”) direkt felaktig och missvisande.
Riksgäldens skydd gäller bara svenska banker. Därför gäller deras information bara hur skyddet fungerar hos svenska banker. Andra europeiska länder har liknande skydd för sina banker. Riksgälden har en sida för det också:
Grundregeln är att garantin skall motsvara 100 000 Euro. Det är därför beloppet höjdes från 950 000 till 1050 000 SEK.
Ok, men då är alltså garantin faktiskt i kronor. Annars skulle insättningsgarantin variera från dag till dag utifrån växlingskursen, och det gör den ju inte.
Den svenska statliga insättningsgarantin är i kronor. Om du har pengarna i en annan europeisk bank så är garantin i det landets valuta (oftast EUR) så då måste du höjd för valutarisken och inte maxa garantin. En del banker är anslutna både till det egna landet och till Sveriges system (till exempel Nordea och Danske Bank), och då gäller det högsta beloppet.
Man får nog anta att den information som står på bankens egen hemsida är korrekt, om det är en seriös bank.
Detta ^^^ ![]()
Det är ju inte så vansinnigt länge sedan det höjdes heller. Men skulle man i en bankkrasch ha strax över gränsen tror jag man kan leva med den förlusten mot att lejonparten räddas av farbror staten.
Det verkar inte stämma helt heller. Till exempel hos Santander som går i Sverige under Norska skyddet gäller 100.000€. Inget i NOK altså.
Min fundering relaterat till min första undran: Varför Sverige håller på med omräkningar? Verkar fungera fint med € i Norge.
Norge har ju ett eget avtal med EU, men är inte med. Jag killgisssr att de helt enkelt får lyda dikterade villkor som icke-medlemsstat.
Men som sagt: killgissning ![]()