Vilka banker med bankgaranti skulle du sprida ut dina pengar på? Förutom de mest uppenbara (gamla storbankerna). Litar inte på att (svenska) banker inte kan gå omkull. Det händer mycket nu med oro i omvärlden och snabb teknikutveckling med potentiellt ökad sårbarhet. Känns dumt att lägga äggen i för få korgar när man kommer över gränsvärdet.
Jag tror du svarar på det själv där. Systemkritiska storbanker är nog de säkraste av bankerna om man inte riktigt litar på insättningsgarantin för nischbanker. Svårt att se hur staten skulle kunna låta Handelsbanken, SEB, Nordea, Swedbank stanna upp för ens en sekund.
Vi har lämnat nischbankerna då vi tycker vi får i det närmaste samma ränta hos storbank, åtminstone med 3 mån bindningstid. Avanza och Nordnets egna sparkonton tycker vi också är ok. Nordnet har ju nyligen börjat ge vettigt ränta på sina sparkonto.
Lämnade SVEA i ren förskräckelse när jag såg att de hade mycket kapital bundet i ryska portföljer som man kan undra om de någonsin får loss. I den vevan runt årsskiftet så flyttade vi buffertar till storbank och investeringsbuffertar till Aza/Nordnet.
Har också uppfattat att de olika sparkontona i Avanza gör att insättningsgarantin gäller per konto eftersom det är olika bakomliggande banker.
På tal om storbanker/systemkritiska banker borde SBAB också vara OK.
Ursäkta jag kapar tråden till några egna funderingar. Men jag har alltid ställt mig lite tveksam till nyttan av bankgarantin.
Vad är det eg för scenario vi pratar om när bankgarantin skulle lösa ut?
- Om en nischbank går omkull. Men kundernas pengar ska ju vara klientmedel och stå utanför konkursboet. Fine, bankens styrelse har använt klientmedel, då ser jag ser nyttan i detta fall. Återstår då att bevisa för Riksbanken(?) vad man hade på kontot.
- Om vi nu har nån omfattande samhällskris, t ex en fullskalig invasion av främmande makt som gör att de “systemkritiska” bankerna och det finansiella systemet kollapsar. Vad har vi för nytta av att få ut 1M sek i ett läge där kronan är värdelös? Kan vi få ut 100k EURO istället? Varsin silvertacka?
Det finansiella systemet (eller annan infrastruktur för den delen) i Ukraina har vad jag förstått inte kollapsat på nationell nivå trots 10 år av krig. Varför skulle det hända i Sverige?
Har bankgaranti används nyligen? Island?
"
Utbetalning från insättningsgarantin har skett vid tre tillfällen.
Custodia
Hösten 2006 går två kreditmarknadsbolag i konkurs och insättningsgarantin träder in. Det ena bolaget heter Custodia AB och där ersätts 1 282 insättare med sammanlagt cirka 134,2 miljoner kronor.
Allmänna Kapital
Det andra bolaget är Allmänna Kapital AB och i det fallet ersätts 287 insättare med sammanlagt 40,9 miljoner kronor.
Capinordic Bank
Den danska banken Capinordic Bank går i konkurs i februari 2010. Banken har en filial i Sverige som är ansluten till den svenska insättningsgarantin. Den svenska insättningsgarantin står för skillnaden mellan den svenska garantin (500 000 kronor) och den danska garantin (50 000 euro). Ersättning från Sverige betalas ut till 825 insättare med sammanlagt 10,6 miljoner kronor.
"
Tack. Ok, så tydligt att detta handlar om nischbanker då?
Ännu så länge är det så.
De större bankerna har historiskt hanterats på ett annat sätt.
På 90-talet togs t.ex. Gota hand om av bankstödsnämden (bankakuten), där den omstrukturerades och gick in i Nordea.
Edit /
Den huvudsakliga vitsen med insättningsgarantin är psykologisk, den skall minska risken för bankrusningar.
Jag undrar om den svenska staten eller den finska staten ska rädda Nordea om någonting händer med banken. Nordeas största ägare är det amerikanska fondbolaget Black Rock.
“Too big to fail”. Dvs, privat vinst och statlig förlust.
Saxat från annan tråd:
”Satt och funderade lite på lunchen. Vad fyller egentligen insättningsgarantin för funktion i Systemviktiga banker? Vad jag förstår kan exempelvis Handelsbanken aldrig gå i kånken utan i stället för att låta en krisande bank gå i konkurs tar staten – genom Riksgälden – över kontrollen och hantera den genom ett särskilt förfarande kallat resolution. ” Under tiden som resolutionsförfarandet pågår, hålls banken öppen så att kunderna har tillgång till sina konton och övriga tjänster precis som vanligt.”
Eller?