Vilken bank är "säkrast"

Hej,

Jag har en känsla att bankernas likviditet är lite sisådär…

Finns det någon bank som utmärker som stabilare än andra banker? Jag tänker te.x att SBAB och deras verksamhet inte är exponerad till företag och inte heller börshandel. Är SBAB den säkraste banken i Sverige?

Mvh

Andreas

Jag ska berätta en liten hemlighet för dig… en bank skulle aldrig tillåtas gå omkull. Du kan välja vilken bank du vill att sköta dina privatekonomiska ärenden.

Staten har garanterat bankernas likviditet med 500 miljarder.

Om du tänker efter, När gick en svensk bank i konkurs senast där spararna förlorade pengar?

Ta det lugnt!

Konkurser vi minns - Dagens Arbete

Nyckeln var ingen bank.
När Gota gick i konkurs tog staten över ansvaret. Mitt svar är alltså rätt.

SEB 59651miljoner kr medan SBAB 9646 miljoner kr.

https://www.fi.se/contentassets/cef1834027bc4ebab94ad4796178be59/kapitalkrav-sv-banker-kv4-2019.pdf

Du kan inte jämföra siffrorna rakt upp och ned! Eftersom SEB är en större bank är dess behov av Eget Kapital betydligt högre i kronor än vad den mindre banken SBAB behöver.

Ja, SEB o SBAB har helt annorlunda tillstånd och verksamhet också. Varför Finansinspektionen blandar alla i samma papper? Andreas frågade “bankernas likviditet”. Vet han inte att de stora bankerna har mer likviditet än de små bankerna?

Systembankerna kommer att prioriteras dvs.dom 4 stora dom andra får klara sig själva utom SBAB ,Nordea är säkrast pg.av Finland är medlem i den europeiska bankunionen som kommer att hjälpa banken ,500 miljarder kommer inte att räcka därför kan hända att systembankerna kommer att ta över kundernas pengar tills situationen lugnar ner sig .

Jag hoppas att ditt inlägg är ett försök till ett skämt.

Frågan blev kanske mer aktuell igår när vi plötsligt inte kunde sälja våra räntefonder.

Så, vilken bank kommer först blockera uttag från våra vanliga sparkonton?

Se svaret ovan. Den statliga insättargarantin gäller fullt ut. Däremot kan vissa små nischbanker eventuellt få problem med sin likviditet. Då får du vänta tills konkurs eller rekonstruktion, vilket kan dra ut på tiden. De fyra storbankerna samt sparbankerna, SBAB, Länsförsäkringar, Avanza och Nordnet känns helt OK. Det finns säkert flera, men jag har inte gjort någon djupare analys.

Likviditeten är bara några % så den är inte mycket att hurra för… Det är nog bara HB och SBAB som inte har fått statligt stöd vid tidigare bankkriser, att ägaren till SBAB låter banken gå i konkurs är väl inte sannolikt… Enligt min mening så ingjuter insättningsgarantin är en falsk säkerhet… tror att det är en möjlighet för staten o bankerna att komma undan med en billig peng … vad är en miljon idag :upside_down_face: Man får sprida riskerna till fler banker eller satsa på fond- och aktiekonto som står utanför bankens tillgångar… Skulle det trotts allt bli strul så är garantin endast 250kkr för värdepapper… Guld nergrävd i trädgården kanske är en lösning… :slight_smile: