Vart skulle ni flytta /fördela pengar vid en hypotetisk bankrun?
Fördela på olika banker med insättningsgaranti (om man har mycket pengar vill säga)? Gäller insättninggaranti även för företag?
Funderade om det skulle vara smart, som diskuterades för några veckor sedan, att ha pengarna på skattekontot. Borde ju vara det säkraste + att du fär ränta (i dagsläget) och fungerar för både företag samt privat. Fria insättningar och uttag tänker jag.
Hur mycket cash behöver du ha tillgängligt? Om det rör sig om max några miljoner kan man fördela det mellan olika banker med insättnkngsgaranti. Är det mer kan korta statsobligationer vara ett alternativ.
Vi flyttade från nischbankerna utom en, till tre av de fyra storbankerna efter årsskiftet. Dels för jag misstänker att en del nischbanker kan få problem i en lågkonjunktur och pga kriget (se tråd nedan om SVEA bank) och dels att storbankernas räntor blev konkurrenskraftiga.
Insättningsgarantier gäller såklart men tänker att cash är något man just ska ha tillgång till. Garantin ska betala ut inom 6 v från en konkurs men låt oss bara säga att jag har mina tvivel. Det är ju rätt mycket i vårt land som tar längre tid än tänkt. Så jag tänker att de fyra systemkritiska bankerna måste hålla öppet lite hur illa det än blir. Typ
Ja. Insättningsgarantin gäller även för företag. Har man mycket cash i bolaget så får man väl antingen dela upp på olika banker eller investera i en företagsägd KF.
Vid en rejäl bankrun hinner man nog inte få ut pengarna men om man viste att det var på gång så… hade köpt guld och andra värdebehållare utan för fiat-systemet. Möjligtvis lite aktier, troligtvis köpläge i stabila banker som vars kurser dras ner i sektor vinden. Finns ingen bank i världen som kan stå emot en större bankrun då de inte har tillräckligt med likvid/kapitaltäckning (heter säkert nått annat på finnansspråk).
Alltså en bankrusning (på engelska: bank-run)… man rusar till banken för att plocka ut sina pengar innan det är för sent.
Intressant dock när de flesta banker inte har fysiska kontanter i samma grad som förr, att de inte klarar av att räcka alla uttag. Frågan är hur de “elektroniska pengarna” köas upp om alla kunder skulle ta ut allting näst intill samtidigt. Man vet ju av erfarenhet att överföringar är tröga och tar flera dag. Kommer köprincipen att gälla, man betar av kön tills pengarna är slut? Kan alldeles för lite om det moderna bankväsendet.
Gillar dessa hypotetiska trådar, känns lite som flashback…
Det är väl som med aktier, om en aktie rusar 50% försöker du då sälja för att få tillbaka 50% eller sitter du i båten och bestämmer dig för att inte sälja alls?
Att en bank i EU skulle få det problemet är väldigt hypotetiskt då bankerna måste rapportera om både belåning och om deras kunders banktillgångar. Jag är inte insatt i tekniska termerna här.
Låt säga att du har 5M (över statliga bankgarantin) på ett konto så är ju dina möjligheter rätt begränsade att snabbt kunna föra över dessa till en annan bank. Det är ju rätt stor chans att IT systemen kraschar och eftersom banker inte längre har fysiska kontor där du kan ta ut pengar så är du ju rätt fucked.
Blir det ett totalras är det väl aktier och företagslån av välsköta bolag man ska ha sina pengar i? Det kan absolut vara volatilt men den risken blir man betald för.