Sprida pengarna eller samla dem

Hej.

Sparar idag på Swedbank i global indexfond. Har än så länge ca 500.000kr där 350.000 är placerade i Swedbank robur access global (olika ISK-konton tex för barnen, pension, och ett för ca 10-20 år fram i tiden).

Hur skulle ni göra när summan överstiger 1mkr? Fortsätta spara allt på Swedbank eller övergå till någon annan bank för att sprida risken om banken stupar?

Tycker Swedbank är smidigt då vi även har huslånet där men vill inte sätta oss i en dum situation.

Vi har alla ISK i mitt namn, vore det bra att efter 1mkr sätta i min mans namn på ISK-konton? Vi delar bank dock. Gifta.

Skatt på ISK betalas per person så det låter som att du betalar skatt för din mans sparande. Det är väl enda nackdelen.

Nej, jag tycker inte du behöver dela upp dina investeringar på andra likvärdiga banker och fonder. För stt förtydliga så spelar inte insättningsgarantin någon roll när pengarna är investerade i fonder. Du äger fonderna (aktierna) oavsett vad som händer med banken.

1 gillning

Räkna hela kapitalet så blir det lättare: ägt boende, inkomstpension, premiepension, tjänstepension/er, privat sparande. Allt är förmodligen ganska utspritt :+1:

Tack för svar. Vi är gifta och har gemensam ekonomi så gör inget vem som skattar dem tänker jag. Bra att veta!

Förstå inte riktigt vad du menar, jag är kanske lite för obildad än fast jag försöker få koll på läget :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth: huslån har vi ihop ca 3.000.000 men värde är > 5mkr. Tjänstepension och så har vi separat och tillhör väll inte varandra tänker jag. Mitt är inte så bra men min man har en rejäl summa (eller kommer bli, vi är ännu runt 30år) då han är höginkomsttagare. Bör vi tänka på hur vi placerar i ISK med tanke på dessa svar?

Är det bankgarantin du tänker på här eller?

Finns ingen anledning till flera banker bara för att beloppet är större. Insättningsgarantin gäller ändå bara kontanta medel. Investerade pengar skyddas av investerarskyddet men vara 250.000kr.

Trots det ser jag ingen anledning att oroa sig för att Swedbank ska krascha fullständigt.

Då låter det som nu har en bra riskspridning på ert totala kapital - dvs det tillför inte mycket extra att sprida ISK investeringar på flera banker. Fortsätt på Swedbank. Det finns inget särskilt som händer vid 1miljom på ISK det är bara för sparkonto.

Gällande generell riskspridning ifall Swedbank lägger ner och ”halva” Sverige blir av med sina isk vid någon obskyr kollaps så har ni fortfarande 2 miljoner i övervärde på huset, ni har inkomstpension, sparkonto, premiepension (ap7) garanterat av staten. Även tjänstepension.

Däremot har jag själv spritt mig på två banker för att inte sitta i en enda båt.
1/3 fördelat på två olika banker + 1/3 den statliga delen (just nu)

1 gillning

Små banker.
Rasar en liten bank drabbas inte så många personer och pengarna från insättningsgarantin räcker för att kompensera dessa personer.
Rasar storbanker drabbas många personer och insättningsgarantin räcker inte till för alla.
Borde gå att få fram siffror på folks sparande och därmed få fram en siffra på hur mycket pengar som ska täckas av insättningsgarantin.
Insättningsgarantin känns ur ett logiskt perspektiv lite som ett luftslott men är ett bra sätt för bankerna att få tag på folks pengar ( istället för att folk har dem i madrassen) och sedan kan bankerna tjäna pengar på utlåningen av dessa.
En liknande fråga blir: Vad händer med alla sönderskjutna hus i Ukraina som helt plötsligt har noll i värde? Täcker försäkringar eller blir det bara skulder kvar på husen?
If you have things you can always lose them.