Bör man endast ha 250 000 i en global indexfond?

Har funderat kring investerarskyddet. Att man skyddas upp till 250 000 kronor. Utifall man på något sätt inte kan få ut pengarna efter en konkurs eller liknande. Som jag fattat är osannolikt eftersom fondernas tillgångar ska hållas separerade från bolagets egna ekonomi. Men inte helt omöjligt.

Därför undrar jag. Hur gör ni om ni sparar i exempelvis Länsförsäkringar Global Indexnära. Sparar ni upp till 250 000 och sedan byter till exempel Avanza Global. Vore inte det ett ganska logiskt sätt att tänka för att vara på den säkra sidan?

Hej,

Jag kör rakt av allt i samma fonder som jag valt ursprungligen.
Om en bank/fondbolag går i konkurs så tar en annan bank/fondbolag över investeringarna och det spinner vidare.

Tror detta är en onödig oro att ha om man håller sig till större banker i Sverige, visst såklart hade det kunnat hände i teorin att någon förkastar alla pengar i en bank och blandar ihop allt med deras egen ekonomi, men vad är sannolikheten för detta?
Vi har myndigheter som granskar bankerna väldigt noga och ser till att dom följer alla regler och lagar vi har i Sverige.

Visst kan man säga att jag är “naiv” som tror på att ett system ska fungera, men om inte dessa system skulle fungera så har vi otroligt stora problem i Sverige framöver.
Hade jag haft den synen så hade jag skyndat mig med alla mina pengar till Bitcoin eller guld :sweat_smile:

1 gillning

Jag har flera banker. Till skillnad från Robin litar jag inte på systemet. Även om systemet fungerar kan det dröja innan allt reds ut och då vill jag ha lugnet att jag har en del på en annan bank.

2 gillningar

Känner mig mer övertygad nu. Äger en del Länsförsäkringar Global Indexnära. När man kommer upp till den hiskeliga summan av 250 000. Kommer jag fortsatt ha kvar mina Länsförsäkringar men istället börja månadsspara i Avanza Global.

Eftersom man fortsatt månadssparar i en identisk fond så lär det inte bli någon direkt skillnad. Förstås så kommer värdeökningen på Länsförsäkringars fond göra att den så småningom går över summan av investerarskyddet. Men man har ändå delat upp riskerna utan att ha ändrat sitt månadssparande drastiskt. Vilket jag ser som positivt.

Hur ska du göra sedan när du har 2500000 i Isk? Då får du ha 10st global indexfonder. :grin:

1 gillning

Dit är det långt. :laughing:
Finns några andra globala indexfonder som är ganska billiga i dagsläget. Den dag man når den summan kommer marknaden vara annorlunda. Vissa nya fonder har tillkommit och andra har försvunnit. Så nästa problem lite närmare in i framtiden kan vara vilken den tredje globala indexfonden ska vara. :wink:

Har även flera banker jag med, så klarar mig absolut ett år utan några inkomster och på sparade pengar från båda bankerna :slight_smile:
Men mitt stora sparande har jag hos en bank.

Något att tänka på är att det inte bara går att ha flera globalfonder hos en bank/institut, utan det är 250 000kr per bank/institut som är säkrat, så du ska ha konto hos flera banker för varje 250 000kr.

10 banker och 10 globalfonder :wink:

2 gillningar

Okej, det krånglar till det lite. Verkar som att man inte läst på tillräckligt noga. :upside_down_face:

Men att ha två-tre banker känns inte som något problem. Men tio stycken känns lite… overkill.
Sedan har man såklart andra fonder också, men största innehavet (som är en global indexfond för mig) är jag sugen på att dela upp.

Nä men visst kan man ha 2-3 banker, absolut.
Men som du säger, 10 blir ganska jobbigt😅

I min mening är det ingenting att oroa sig för. Det finns så mycket annat man kanske bör oroa sig för :slight_smile:
Jag har flera olika banker och fonder för den delen men det är inte för att jag oroar mig över investerarskyddet, bara att olika banker är olika bra på olika saker.

@janbolmeson detta är nog tredje tråden jag sett på kort tid om investerarskyddet och ev risker med fondinnehav. Kanske läge att du med din vanliga djuplodande analys och kloka logik belyser det i ett avsnitt?

3 gillningar

Ärligt talat har jag bara nyligen läst om investerarskyddet. Ändå har jag haft olika fonder i flera år. Men senaste två åren har man blivit lite mer insatt och börjat förstå det hela bättre.

250k per bank låter definitivt inte värt mödan med tanke på hur liten risken borde vara.

Nu har jag 1 mille, och har ingen som helst plan att dela upp pengarna.

När/om jag får 5 mille, då skulle jag nog kunna tänka mig att dela upp hälften på mig och hälften på sambon, mer för att minska risken mot t.ex. att jag är vårdslös med BankID samtidigt som en attack utnyttjas.

Väldigt bra poäng, som jag inte har tänkt på.

1 gillning

Ligger själv över 250 tkr i fonder hos Länsförsäkringar. Skulle aldrig komma på tanken att vara orolig över detta. Skulle ett av Sveriges största försäkringsbolag klappa ihop kan vi nog stänga butiken…