Dela upp portföljen mellan olika banker för att få investerarskydd för mer än 250 000?

Hej!

Låter det helknäppt att ha tex passiva indexfonder som är mer “köp och glöm” på tex swedbank och handelsbanken och ha fonder/aktier man räknar med att sälja oftare på avanza och nordnet? Tanken är att inte ha mer än 250 000 på någon av bankerna för att få investerarskydd för allt?

Sparar du i aktier, fonder och strukturerade produkter är de skrivna i ditt namn hos banken. Ingen som vill kräva banken på pengar kan kräva att få dina värdepapper eftersom det tydligt anges att de tillhör dig, och inte banken.

Fonder förvaltas exempelvis av separata bolag, såsom bankens fondbolag Swedbank Robur eller något annat fondbolag banken samarbetar med. Normalt påverkas därför inte ett fondsparande av att en bank får problem.

Investerarskyddet är tänkt som ett extra skydd om det mot förmodan skulle vara svårt att skilja på vad som är dina tillgångar eller bankens. Vid ett sådant tillfälle finns ett skydd upp till 250 000 kr. Du kan läsa mer svar på frågor nedan.

https://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/investerarskyddet.html

Har detta nånsin i historien blivit ett problem?

Hade jag haft 50 mille i tillgångar hade jag kanske delat upp det. Men att dela upp 300k i 250k+50k låter helt onödigt.

Ja, det har det. Flera europeiska UCITS fonder investerade helt, eller delvis i Bernhard L Madoff securities fond, samtidigt som stora audit företag satte sina signaturer på feeder fonden.

Hur slutade det? Historien största (iallafall största avslöjade) Ponzi bedrägeri. Trots oberoende audits och UCITS.

Jag delar upp mitt kapitel i tre högar, på tre oberoende banker. Jag litar inte på banken, regler med fina namn och absolut inte på staten.

Känner du till någon svensk som förlorat pengar på att en svensk bank har gått i konkurs?

Nej, jag tänkte väl det.

Att fundera på att skydda sig mot Covid 19 är en miljon gånger viktigare, än att fundera på detta.

Jag skulle inte lägga allt i samma korg. Bäst att se till att ha två oberoende banker. Går en under, blir hackad, katastrofalt datorhaveri, eller det absolut värsta: inkompetens, så kan det ta år innan det har utreds vem som äger vad. Då är det bra att ha en andra bank. Och med två räknar jag sparpengar.

En tredje för levnadskostnader och buffert.

Och har det hänt? Det är alltid en första gång för allt.

Vi gör alla olika riskbedömningar. Somliga är rädda att gå utanför dörren eftersom de är rädda att bli träffad av en meteroit…

Själv har jag ett sjusiffrigt belopp på en bank och är inte det minsta orolig.