Jag har en liten fråga, är lite väl likvid för tillfället. Tänkte investera ca 100 till 150 tusen med en horisont om 3 till 8år. Vad är det klokaste att tänka, tanken är ju att de ska växa under tiden men att det finns en del mörka moln med tanke på hur företagen klarat/klarar den rådande krisen.
Här pratar vi om mellan 3-8 år då globalfonderna är den bästa investeringen -2 olika globalfonder är oxo bra trots 10 % avvikelse men olika fondbolag minimerar bolagsrisken ,det kan vara t.om 4-5 globalfonder hos olika fondbolag ,för att investerings skyddet är bara 250000 kr.
Inte heller är jag säker på att investerarskyddet fungerar så som du säger. Skyddet gäller om banken (Avanza) blandar ihop sina tillgångar med kundens vid en konkurs (tillgångarna ska vara skrivna i ditt namn hos banken). Då får kunden upp till 250k per institut och inte per fond. Som jag förstår det är investerarskyddet egentligen onödigt utan mest en extra garanti vid grovt slarv.
Kanske kan Nestor med bakgrund i finansbranschen klargöra?
Hur fungerar investerarskyddet egentligen? Är det 250kSEK per depå eller 250kSEK per fond?
Om jag har 500 000 investerat på ett och samma ISK konto hos Avanza och lägger 250000 i SPP Global och 250000 i Länsförsäkringar Global Indexnära är jag då skyddad på upp till 250 000 eller 500 000?