Jag har kollat runt lite på forumet här och märkt att många sparar i två eller flera globala aktieindex fonder som t.ex. DNB global indeks s & Länsförsäkringar global index m.m.
Varför sparar man inte bara i en fond för det bli väl att dom överlappar varandra?
Blir det inte dubbelt så dyrt med avgifter om du då har en fond hos DNB för 0,2 och en fond hos LF för 0,2?
Vissa spara 50% i den ena och 50% i den andra vad menas med det?
Avgiften är i procent av innehavet, så om du delar upp innehavet så blir avgiften i absoluta termer lägre i de enskilda innehaven (men naturligtvis samma totalt om avgiften är samma).
En del delar upp för att de känner sig mer trygga om något extremt oförutsett skulle hända med leverantören av en fond. I praktiken sannolikt helt obefogad rädsla. De flesta delar nog upp, om de gör det, för att det kul av någon anledning.
Jag gör det bara för att jämföra enkelt och slippa grafer. Och det ser coolare ut att ha fler fonder. Tanken är nog att efter det första året jämföra avkastning och avgifter och sen peta allt på en och samma fond. Jag är noob.
nej, ingen rationell anledning utöver riskminimering i samma skala som att aldrig vara inom 25km från sin fru i syfte att minimera risken att båda går bort i en extrem naturkatastrof och lämnar barnen utan föräldrar.
Då kan jag ju slänga in att jag har två olika globalfonder i två olika banker. Om en bank skulle ha problem (t ex IT-strul) kan jag nå den andra och jag säger också som andra, det är lite kul att jämföra. Sedan är vissa fonder billigare hos “hemmabanken”, åtminstone på marginalen.
Jag hörde om det där med IT-strul på annat håll också. Jag gick på den, har dock inte hunnit tänka igenom saken. Strulen brukar väl inte vara i mer än några timmar eller i värsta fall några dagar. Är behovet av att kunna nå minst en bank omedelbums för att man inte vill missa fina dippar som Orange-Man-Bad orsakar eller för att man inte har en tillräcklig buffert på lågräntesparkonton?