Nordea Global Passiv vs. Andra Globala Index

Hej! Ber om ursäkt ifall jag missat någon regel kring trådskapande.

Har nyligen hittat hit, trots jag tidigare i livet har sparat så är det först detta år som jag börjat titta på globala index.

Jag har Nordea och efter att ha sett de olika klippen som rekommenderas för de nya kring ”att spara rätt och lätt” samt följt ”börja här” så just för mina KAP/KL och SAF-LO så kunde jag endast ändra till Nordea Global Passiv från Nordeas pensionsportfölj. Den årliga kostnaden låg på 0,41 och av alla tips så kunde man inte välja sådant som DNB, Länsförsäkringar m.m.

Sedan har jag även tittat på det här med LYSA. Just nu har jag 15.000 i en Nordea generationsfond 90-tal B-A icke-utd. Frågan är om jag ska sälja det själv och lägga in i något rekommenderar eller dra över det till LYSA?

Ber ödmjukast om stöd! :pray:

0.4% för en bred globalfond är helt ok. Typ samma som Lysa kostar. Och dubbelt så billigt som fondroboten Opti

Ser jättedyr ut. Du skulle kunna sälja och köpa mer i Nordea Global Passiv

2 gillningar

Stort tack för ditt snabba svar. Jag kände också att den var dyr efter att ha tänkt på tipset kring avgifter.

Ska nog göra så då att jag fortsätter in i Passiv Global.

Av ren nyfikenhet, har sett att en del har flera olika globala index. Som jag har förstått det så överlappar de flesta med varandra, finns det något gynnsamt i att ha flera globala?

Man klarar sig med en global indexfond men jag tex har både Länsförsäkringar Global Index på Avanza och DNB Global Indeks S på Fondo med 47% rabatt på avgiften den kostar 0,11%. Jag månadssparar i båda fonderna.

4 gillningar

Aha okej, låter fint med 0,11 ju!
Tack för svaret!

Efter fortsatt läsning inser jag även att Nordea verkar ha något begränsat utbud så att säga.

De flesta har 1. Men alla har olika favoriter.

Du kan spara pyttelite om du flyttar pengarna till ett ställe där det finns fler fonder. Men jag tycker också det är bekvämt att ha alla pengar på alla ställe, som du har nu.

1 gillning

Den är rabatterad till 0,30% i bägge tjänstepensions-avtalen.

Har den själv där. Lika bred som DNB Global.

1 gillning

Aha det missade jag! Tack för förtydligandet! :slight_smile:

1 gillning

I teorin kan du få problem om en fondförvaltare förskingrar dina pengar och då finns en poäng att sprida dem, men det skulle krävas en enorm korruptionsskandal involverande flera aktörer (fondförvaltaren förvarar dina aktier hos en annan bank som måste vara med på upplägget) och massor av misslyckade säkerhetskontroller. Något liknande har mig veterligen aldrig skett, och det känns inte som en rimlig risk.

Vad som är något mer troligt är väl att din bank får problem och du inte kommer åt dina andelar under en begränsad tid (IT-strul, hackerattacker) eller att någon kommer åt ditt konto via identitetsstöld, och då kan det finnas en fördel i att dela upp sig på flera banker. Även här är dock risken låg, och det är inget jag personligen oroar mig för.

Men av rena investeringstekniska skäl finns mig veterligen ingen poäng med att hålla flera globalfonder.

3 gillningar

Intressant, trots oasannolikehten så låter det ju logiskt. Tror dock att precis som du så finns det inte så stor oro för det från mitt håll i nuläget.
Tack!

Det kan finnas, under förutsättningen att man har fonderna på depå och inte ISK.
Eventuell tvångslikvidation vid nedläggning av fonder har skatteeffekter i det fallet.

1 gillning