Jag har i dagsläget sparande både hos Lysa och via ett ISK-konto hos Nordea. Anledningen till att jag fortfarande har sparande hos Nordea är för att få bättre bolån.
Överlag är jag skeptisk till Nordeas rådgivning då jag snarare ser det som försäljning än rådgivning. Flera av fonderna de har rekommenderat tycker jag har väldigt dyra avgifter.
Jag undrar därför om det finns personer på detta forum som är insatta i Nordeas fondutbud och som kan säga om mitt nuvarande fondutbud är bra (helt efter rekommendation av min rådgivare) eller om jag bör omfördela något.
Fond - Fördelning
Nordea Emerging Stars Equity Fund - 10%
Nordea European Enhanced -5%
Nordea Global Real Estate - 5%
Nordea Klimatfond - 15%
Nordea North American Enhanced - 15%
Nordea Småbolagsfond Sverige - 10%
Nordea Stratega Ränta - 40%
Du kan välja Länsförsäkringar Global index hos Nordea och bara spara i den långsiktigt i Isk. Kortsiktigt sparkonto. Enkelt och smidigt. Bara byta ut alla dyra fonder till LF Global index. Men på Lysa får du justera det med räntesparande i Isk istället.
När jag kikar på fondavgifterna så ligger du någonstans kring 1,9 % i total avgift. Rekommenderat bör vara upp till ca 0,4 %. Du betalar därmed en väldigt hög avgift.
Jag fick liknande förslag från Nordea vid “rådgivningen”. Tycker Jackes förslag om att plocka över detta till en globalfond är vettig. Vill du ha en viss del småbolag eller liknande finns betydligt billigare fonder än dessa. Nordea har nog tyvärr inte rådgivit dig utifrån ditt intresse utan sitt eget.
Jag sparar uteslutande i Länsförsäkringar Global hos Nordea och enbart upp till den nivå de kräver för att släppa igenom mer förmånliga räntenivåer på mitt bolån. Andra fonder jag har i en lite mer lek hink sparande har jag hos SAVR för att sänka avgifterna lite från redan för höga nivåer. Sedan kör jag LYSA för majoriteten av mitt sparande.
Tack för detta
Jag har redan ett sparande hos Lysa med 90/10 aktier/fonder. Detta månadssparande är nästan lika stort som det jag har hos Nordea.
Bra tips med LF Global men blir det inte lite samma sak som det jag har hos Lysa? Lysa är ju också indexfonder? Det är ju betydligt bättre än det jag har idag men borde.
Ska jag köra indexfond även på Nordea eller borde jag satsa på lite mer nischade fonder? Typ hållbarhetsfonder eller liknande?
Jag håller med om att avgiften hos Nordea är alldeles för hög, jag känner mig verkligen lurad. Deras rådgivare är mer säljare än rådgivare och föreslår säkert bara det de själva får mest provision på.
Jag ska fundera på om jag ska byta allt till LF Global på mitt Nordeaspar. Dock känns det som att det blir lite samma sak som jag har hos Lysa i så fall? Kanske borde blanda lite och ha t.ex. någon småbolagsfond eller hållbarhetsfond? Eller ska man strunta i sånt och bara köra global indexfond?
Tack för detta! Jag tror inte jag är låst till Nordeas fonder, bara att jag måste ha ett sparande hos dem så länge jag har bolån där.
Jag har faktiskt Nordea Global Passiv i min pensionsportfölj. Via jobbet har vi ett samarbete med Lifeplan så att vi får gratis pensionsrådgivning från dem. De rekommenderade NGP i min Nordeaportfölj. Lifeplan känns ganska pålitliga tycker jag.
Tack för ditt svar! Ja, man känner sig tyvärr ganska lurad när man tänker på det. Jag förstår att det är väldigt dyra fonder jag har. Jag är därför glad att jag fått många bra tips och mycket hjälp i denna tråden.
Jag har som sagt redan sparande på Lysa men måste ha kvar något på Nordea pga. bolån. Jag får väl kolla på LG Global eller något liknande. Jag är inte superaktiv och inte jätteintresserad och behöver därför något lättskött där jag inte behöver byta fonder så ofta.
Ja, här har du helt rätt. Det blir lite samma sak fast med lite mindre exponering mot Sverige. För mig var det egentligen en enda anledning som gjort att jag valt just denna hos Nordea och det är att avgiften är låg som hos Avanza som jag också använder. Därigenom betalar jag inte en högre avgift hos Nordea än jag hade gjort iaf.
Hos just Avanza sparar jag i en småbolagsfond och en investmentbolagsfond för att bredda lite extra mot mindre bolag. Anledningen att jag inte valde dessa hos Nordea var just för att avgifterna där låg högre, har inte följt upp detta närmare efter det men Nordea brukar i väldigt få fall vara billigare iaf. Kan vara så att detta ändrats och då kan du ju lika gärna spara i dessa fonder där.
Här väljer du helt själv Det är det som är det härliga, alla avsteg från en Globalindexfond ska ju till hög sannolikhet ge sämre avkastning över tid. Jag tycker dock mest att det är kul att ha den extra potentialen / risken mot dessa segment men väljer att jobba i min lekhink med dessa.
Jag har gått på AMF Aktiefond småbolag och Spiltan Aktiefond Investmentbolag då det ger exponering mot precis det jag vill med låga avgifter sett mot just dessa segment. Båda dessa har överpresterat Globala Indexfonder sedan 2005/2012 när de startades men risken är ju samtidigt långt högre. Jag gör det som sagt för att det är roligt även om en ökad avkastning är det man alltid hoppas på.
Så en stabil och större grund i Lysa / globala indexfonder med en mindre portion ha roligt med delar. Även i min ”lite roligare” skulle nog många hävda är extremt tråkiga