Nordea färdig fördelning

Hej,

Jag jobbar och har möjlighet att lägga undan ca 30k varje månad. Det har nu precis krupit över 500k och jag börjar se över kostnaden för de Nordea fonder jag har. Jag har den fördelning och fondportfölj som Nordea rekommenderade (så klart :slight_smile: ). Ska jag fortsätta med dessa eller är det värt att byta? Jag har gjort en bra vinst men är avgifterna är verkligen spridda. Hur ska jag tänka?

Nordea Swedish Stars - avgift 1.45% - 1 morningstarstjärna
Nordea Stratega Ränta - avgift 0,95% - 4 stjärnor
JPM Europe Select Equity Fund EUR - avgift 2,38% - 4 stjärnor
Wellington US Research Equity Fund USD - avgift 2% - 4 stärnor
Nordea Global Enhanced - avgift 0,66% - 4 stjärnor
Wellington Emerging Markets Research Equity Fund USD - avgift 2,60%

Hej och välkommen! :slight_smile:

Överlag väldigt dyra avgifter. Du skulle kunna sätta ihop en portfölj som är bredare och billigare. Känner du att du måste ha kapitalet på just Nordea?

Du skriver att du fått en bra vinst men då undrar jag vad du fått för vinst (i %) och under vilken tid? Om du jämför med en global indexfond hur ser utvecklingen ut då? :slight_smile:

Annars har Nordnet och Avanza väldigt bra utbud på billiga och bra fonder.

Har du en lång sparhorisont? Alltså 10+ år?

Jag gillar dessa fonder och fördelning:
70% länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1
10% Plus allabolag Sverige index

3 gillningar

Hej och tack,

Jag tänker 15 år. Nej, Nordea är inget krav.

Däremot ska det vara ISK vilket jag glömde nämna.

Jag har också Nordnet men inte använt.

Har du funderat över LYSA bred. Fin portfölj men ett minus är den smala Sverigefonden.

1 gillning

Haha, @PetterViktig, gillar piken mot @Lysa. De får stå ut med att det nämns i varje Lysa-relaterad post tills de får på plats en Sverigefond som inte underpresterar mot svenskt index och har ett enormt tracking error.

@Kristian_Ask: detta är en detalj som gör att Lysa inte är perfekt och som de skulle kunna lösa för att bli perfekta, men det är inget som avgör om du borde välja Lysa istället för ditt nuvarande innehav eller inte.

Flytta till Lysa! (och fortsätt ge dem pikar här på forumet så skärper de till sig med sverigefonden)

3 gillningar

Tänk såhär:
Din tidigare avkastning i fonderna spelar absolut noll roll i beslutet om att behålla dem eller inte. Verkligen absolut noll.

Morningstarstjärnor saknar också helt betydelse, de är delvis baserade på historisk avkastning.

Av Morningstarstjärnorna att dömma har du haft en dålig utveckling.

Avgifterna är höga vilket rent statistiskt ger sämre förväntad avkastning än att välja lågkostnads indexfonder.

Byt till Lysa, Opti eller typ globala barnportföljen (finns här på forumet), den köper du sen på Avanza/Nordnet.

6 gillningar

Hej,

Går nu mera att bygga bra portfölj hos även Nordea billigare än Lysa, dock krävs rebalansering 1ggr/år. Finns i denna tråd:

3 gillningar

Lite mer info. Jag har sparat i snart två år. Jag har betalar 12k i avgifter om året för mina fonder. 19% (~74k) vinst nu men det dippade lite. Om jag tittar på de förslag jag fått border det vara hälften med samma eller bättre avkastning.

Jag tror nog jag ska skälla lite på min bankman…

1 gillning

Bästa aktiefondsparandet hos Nordea:

• SPP Global Aktiefond 70-80%
  • Nordea Global Small Cap Enhanced 20%
  • Nordea Sverige Passiv 0-10%

Dessa är Nordeas namn för fonderna i Finland, kan väl vara annorlunda i Sverige.

Tycker att denna är en jättebra portfölj om det annars är lönsamt för dig att ha ditt sparande hos Nordea (kundprogram, billiga lån, företag etc).

1 gillning

Glöm inte bort att din bankman är försäljare åt banken. Han agerar främst i bankens intresse och inte ditt.

Jag gissar att du inte behövde betala någon fast avgift för mötet som resulterade i dessa fonder? Behövde du inte det så var det de facto ett försäljningsmöte där du var köparen.

Det du istället har fått betala och kommer betala för mötet är en väldigt hög rörlig avgift på ditt sparade kapital genom dina fonder som kostar så mycket. Detta kommer ticka på sålänge du har en sådan portfölj.

Med billigare fonder så sänker du åtminstone den avgiften men utan att minska dina chanser till god utveckling. Snarare ökar chanserna.

3 gillningar

Bra sammanfattning Woody. :money_mouth_face:

Din bankman är en säljare och inte en ekonomisk rådgivare. Hens jobb är att sälja dig dyra fonder som gärna ägs av Nordea. På så vis får Nordea vinst pga att du är investerad rent generellt samt ytterligare vinst av att du har tagit och investerat i deras produkter. Du fick din rådgivning “gratis” eller hur? :wink:

Ungefär samma som att skälla på bilhandlarn om du köpt en överskattad/hypad Tesla och sen inser att du behövde en liten pendelbil för 50k.

1 gillning

Jag vet… det betyder inte att de ska få höra det genom bägge öronen ändå :slight_smile:

För övrigt är det ju dåliga affärer att ta ut avgifter så man söker sig nån annanstans, eller? Om de valt fonder med en något högre avgift hade jag behållt dessa och varit nöjd. Nu kommer de inte tjäna nånting.

1 gillning

Problemet är väl att flesta inte ifrågasätter avgifterna och därför förstår de inte att de betalar önödigt höga avgifter och därför byter de inte, för majoriteten av de personer som de känner har också höga fondavgifter. Man tror helt enkelt att fonderna som banken väljer åt en är bäst.

1 gillning

Det är korrekt att de inte kommer tjäna någonting på dig när du byter.

Men samtidigt har banken (förmodligen med rätta) kommit fram till att de tjänar mer pengar på att sälja sina fonder med hög marginal till alla kunder då bara en liten andel av byter bank/flyttar pengarna.

Hade banken trott att det var mer lönsamt att behålla kunderna och sälja billiga fonder till dem. Då hade banken gjort det.

2 gillningar
1 gillning

Alldeles säkert så. Sen tror jag nog att ju mer pengar man har desto större risk är det att man flyttar. Det är nog fler småsparare som åker på höga avgifter som vanligt.

Frågan är vad Anders på banken säger om jag ber honom se över mina avgifter.

De säger nog något i stil med att indexfonder inte kommer ge dig någon vidare avkastning och att dina fonder har alldeles förträffligt duktiga förvaltare som på sikt kommer ge dig överavkastning. Att du inte ska låta dig luras av ett gäng anonyma personer på ett internetforum…

3 gillningar

Jag tror du överskattar hur folk flyttar sina fonder. Detta forumet är extremt skevat sett till förmögenheter och attityder kring banker relativt medelsvensson.

Många som sitter på hyfsade fondförmögenheter är också äldre.

1 gillning