Vart skulle ni flytta pengar vid en bankrun?

silver, bitcoin och guld…i den ordningen

2 gillningar

Tagit bort personlig information.

2 gillningar

Om man har lite mer pengar än genomsnittet så kan det vara skönt att ha alternativ. Visst åker man på lite mer bankavgifter men det mesta kostar här i livet. Jag ser medvetet till att sprida tillgångar så att man har enkel tillgång till några månaders utgifter via flera banker och inte koncentrerar tillgångar över insättningsgarantin till en enskild bank.

Nej, 1050 kkr gäller för alla svenska banker motsvarande 100 KEUR som gäller inom EU.

Man brukar väl räkna

• Handelsbanken
  • SEB
  • Nordea
  • Swedbank

Guld såklart.

Har nästan ingenting på sparkonto, nästan allt är investerat i olika fonder.

Washington Mutual Bank kånkade med 300 miljarder i skulder och de grundades på 1800-talet.

Jag skulle nog hellre ha mina pengar i SVB än Bitcoin…

100% Bitcoin

Tänk på att insättningsgarantin inte kommer att funka vid massiv finanskris. Detta skrivs det extremt lite om av naturliga skäl…

Insättningsgarantifonden klarar bara att täcka några procent av det totala sparkapitalet. Dvs bankerna äter allting om de fallerar.

Kontanter i madrassen och fysiska tillgångar lär vara bättre än ettor och nollor hos bankerna i det läget.

Sen har vi ju numera bail in…

1 gillning

Jag hade lite pengar på Kaupthing Bank eftersom de hade en bra ränta.
När banken kraschade var det väldigt smidigt att få ut pengarna. Jag behövde i princip bara säga på vilket bankkonto jag ville ha pengarna insatta på och de kom väldigt snabbt, max 1 vecka!

Säkrast är nog att ha flera banker med lite pengar på varje om man har mer än 1 miljon både som privat och företagare

1 gillning

Jo det funkar vid enstaka konkurser men aldrig om systemet kollapsar. Finland har ety bra,diagram över sin garanti fond som illustrerar problemet mycket väl. Skickar den vid tillfälle.

Rätta mig om jag har fel.
Är det inte bara att föra över dom till sitt skattekonto på skatteverket ? Borde dom vara säka :wink:

1 gillning

Funderar på samma sak. Har företagets pengar på kontot (ca 12 miljoner) hos SEB, pengar vi inte behöver på kortsikt. Som jag har förstått Skatteverket in så pigg att vi behåller våra pengar där. Är det helt säkert att ha pengarna i en kapitalförsäkring hos Nordnet (investera i fonder och aktier) eller SEB (dock tar de en avgift på 0,3%)? Funderar på att om jag ska öppna sparkonto hos flera större banker (Swedbank, Handelsbanken, Nordea) där jag kan placera 1 miljon var. Vad är bästa riskspridningen? Har slitit ihjäl oss på jobbet senaste 10 åren och blir riktigt ledsen om …