Är en följare av poddarna och forumet sedan en längre tid. Har nu en situation jag behöver er hjälp med. Har sökt i forumet men hittar inget bra.
Lång historia kort har jag kapital som jag ->inte vill ta risk med<- som långt överstiger insättningsgarantin (miljoner). Det är således inte aktuellt att sätta de i aktier osv. Det närmsta jag kan komma är enligt min research korta räntefonder. T.ex Spiltan Räntefond, AMF kort med flera.
Det som ‘skrämmer’ mig är fördelningen av deras innehav i t.ex Företag i Sverige som i sig anses av vissa vara dåligt då man då tar risk i företag (låg diversifiering från börsen?). Likaså har vi andra räntepapper i dessa fonder kopplade till banker och stat i SEK. I dagens inflation, svåra bankscenario och oklara utveckling för Svenska samhället/ekonomin framöver känns det lite “sisådär”. Men jag kan inte hitta något på typ Avanza som är en samling av flera globala statsobligationer osv som också är korta?
Till frågorna:
Är korta räntefonder rätt svar för pengar man inte vill ta risk med/behöver hålla likvida 2-3år och som vida överstiger bankgarantin? Finns det alternativ?
Vilka är isåfall räntefonderna man skall ha?
P.S Jag har alltså annat kapital som jag placerar enligt alla gängse regler och diskussioner på forumet/podden. Så detta handlar alltså om en särskild hög-likvid, låg-risk hink
P.S 2 Jag har tänkt på om man ska starta flera konton. Men det blir orimligt många konton. Men kanske kan det vara en del-strategi att öppna upp 2-3 banker till iaf. Men det löser inte grundproblematiken.
På Avanza har man just nu möjlighet att öppna 7 konton med 7 olika banker (inkl. Avanza själv) och därmed få 7 gånger insättningsgaranti för ett totalt belopp på 7 350 000 SEK. Allting kan administreras smidigt via Avanza så man behöver inte logga in på varje bank separat. Om det fortfarande är för lite så är det nog superkorta räntor som blir relevant, har dåligt med nya uppslag där.
Tack. Detta når inte hela vägen fram. Men om man nu kan sätta 7,35 i någorlunda i “säkert” förvar med bankgarantin utan en härva av administration är det ju helt klart intressant! Med det sagt, mottages gärna även andra tips.
Denna har jag inte tänkt på! Har lite dålig koll på hur skattekontot fungerar på djupet. Kan man bara skicka över valfri summa där utan att höja en massa ögonbryn? Antar det hamnar hos ‘staten’/‘skatteverket’ bara? Tänker att de kanske kommer vilja betala tillbaka det om det plötsligt kommer väldigt mycket mer än vad som hör hemma?
Men där fanns inte så mycket/bara svenska och såg inget som såg ut som en svensk statsobligation som är kort. Väldigt lite info generellt där. Har du tips på någon annan sajt än avanza/annan plats där större utbud finns?
AMF Kort är nog bland de säkraste korträntefonderns kanske tillsamman med SEB Likviditet. Problemet är nog att du riskerar väldigt låg avkastning mht 0.9% skatt på ISK och med en förväntad avkastning på korträntefonder på kanske 1-2%. Blir inte mycket över.
@econ101 tips om 7 konto på Avanza är nog bland de mest smidiga.
Skattekontot kan du använda för resten. Se bara till att ta bort utbetalningskontot så de inte sätter tillbaka pengarna automatiskt. Skattekontot är egentligen inte till för detta men du kan ju använda det på balansen.
Alternativt så får du leta upp fler nischbanker än de du har på Avanza (inte samma för det är du som kund som räknas i garantin). Och bli kund i dem med admin som följer.
Eller ta balansen med korträntefond på ISK.
Det du vill göra är nog rätt ovanligt så du får nog räkna med lite meck för att hålla sig under insättningsgarantin
Fysiskt guld? Problemet är väl hanteringen och försäkring och så. Men går att köpa i bankvalv i andra länder. Dock måste du då lita på deras hantering.
Lång räntorna i US har falligt trots räntehöjningar, finns etf på kortare duration hos avanza.
Spreaden på köp och sälj samt 30% vinstskatt gör fysiskt guld oattraktiv, på kortsiktig . Finns iof guld tracker och fysisk guld fonder på isk. Men det är en spekulation på pris på kortsiktig.
Bästa är nog us bonds på 1-2 år, då vet man vad man får.
Åtminstone på företagssidan har SBAB sparkonton där man, om jag minns rätt, kan sätta in upp till 200 miljoner. Det är så klart mer än insättningsgarantin men å andra sidan ägs SBAB som bekant av samma ägare som står som garant för insättningsgarantin så frågan är hur stor skillnaden bli i praktiken. Vet dock inte hur det ser ut på privatsidan, men det kanske kan lösas med en enskild firma eller liknande.
Va? Första billiga strukturerade produkten i mannaminne? Jag är hälsosamt skeptisk.
Håller dock helt med att det kan vara bra att prata med banken. @Dan_80 ska bara hålla i minne att
Bankpersonen är en säljare så man inte tror att allt personen säger garanterat är i ens intresse
Avgifter över 0.4% per år är mycket
Det kan mycket väl finnas alternativ som vi inte känner till med den typen av kontanter som en bankperson kan berätta om. En skulle kunna vara att köpa statsobligationer (inte i fond) och hålla till förfall och plocka räntan under tiden. Säkrare än så blir det inte. Man tar ingen ränterisk i form av lägre obligationspris eftersom man håller den till förfall. Sådant kan man kanske göra via banken med tillräckligt med cash. Tror gränsen går vid 1 Mkr för att handla obligationer direkt av staten. Hänger såklart på vad banken tar för sådana affärer om det är lönt eller inte.
Jag glömde berätta att pengarna just nu i fråga ligger i ett bolag. Detta innebär som det ser ut just nu att jag inte kan använda Avanzas smidiga verktyg för att skapa 7 konton m.m genom de så som jag ser et. Men har kontaktat kundtjänst för att se.
SBAB - Intressant. Ska kolla upp! Men, bara för de ägs av staten - innebär det det finns en ‘garanti’ de räddar en sådan bank/håller flytande m.m?
Guld osv är såklart intressant om krisen kommer. Men inte riktigt syftet med dessa pengar och för stora belopp m.m
Jag har pratat med två personer som hjälper mig kring min ekonomi (redovisning/ekonomi) och de bekräftar att de inte ser några principiella hinder med Skatteverket. För någon annan som läser tråden hittade jag detta: