I ärlighetens namn så blev väl rubriken fel. En bankgaranti är garanti som utfärdas av banken. I detta fall handlar det ju om en statlig insättargaranti.
Man kan sprida ut på många nischbanker såklart. Ett alternativ när man inte hittar fler lämpliga är att ta en storbank om det känns säkrare när man överstiger garantin. De har nyligen kommit med OK sparränta vid låsning.
Vi gjorde så när vi tröttnade på att leta fler småbanker. Sen har vi även räntefonder. Betala av bolån är också ett alternativ.
Allt kapital på en bank är en risk då de löser sina problem genom att ta kundernas insatta pengar först. Som på Cypern mfl.
Guld etc i fysisk form är väl relativt säkert även om det kan gå ner i pris det med.
Risken för att någon av storbankerna tex Handelsbanken skulle gå tillåtas gå omkull måste vara extremt liten, faktiskt obefintlig… Vare sig Schweiz eller USA har ju tillåtit detta utan deras banker har ju räddats och bankgarantin har höjts till obegränsat.
Statlig insättningsgaranti gäller upp till 5 miljoner om man har ex sålt en bostad. Men du nämnde att pengarna satt i ett företag så just det kanske inte är aktuellt. Hör med Riksgälden vilka andra undantag som ges.
Har inte själv vågat testa det, så spritt mina pengar på div sparkonton.
När nu räntorna framöver troligen kommer att sjunka så kommer väl även räntefonder att minska i värde. Sprida på flera banker känns som en bra start.
Tvärtom är det. Minskar räntan (marknadsräntan) så ökar räntefonden i värde.
Beroende på hur mycket pengar det rör sig om skulle jag - utöver många bra tips i tråden ovan - ta ett samtal med forumets två finansiella rådgivare:
-
@HenrikTell som du har varit inne på - http://effektivff.se/ . Mejl: henrik.tell[AT]effektivff.se
-
@RicardNylund - som numer driver eget - https://ricap.se/ . Mejl: ricard.nylund[AT]ricap.se
Då kan du få lite inspel kring hur andra i liknande situationer gör. Min egen strategi eller rekommendation brukar hamna kring:
Dvs. att utgå från utgifter de kommande fem åren och därefter investera enligt sparhorisont.
Korrekt, gick lite snabbt. Går det att ändra rubrik i efterhand? Hittar ingen knapp.
Tack Jan
Känner till detta ypperliga inlägg sedan tidigare och sitter bl.a med det och lite andra tankar kring hur jag skall ‘ombalansera’ min ekonomi i lite lämpliga hinkar som passar. Har lyssnat på er uppdaterade 4 hinkar och lite annat nu i dagarna som gav mig nytt mod och självkänsla givet vart forskningen pekar!
Inne i Avanza kan du bland konton från en och samma ‘vy’ öppna 7st och administrera samtliga direkt från Avanza. Smidigt ![]()
En struntsak egentligen, så lägg inte någon tid på detta. Jag skrev inlägget ifall någon ren ",nybörjare " skulle läsa tråden.
Nej, men väl en insättningsgaranti. För vad det är värt säger jag själv fel av och till trots rätt många år i branschen ![]()
Hej @Dan_80,
Du ställer helt korrekt frågor. Frågor jag brukar ställa till de som har dina tankar är nedan.
- Vad är den bakomliggande anledning till att du önskar minimal risk på denna del av kapitalet? Är det att du önskar säkra kapitalet från denna kris eller är anledningen en annan för att följa din ekonomiska plan (ex. stora utgifter inom kort eller skatt till trädaupplägg) ?
- Hur mycket kapital behöver du ha i minimal risk? Ovan frågor har en kraftig påverkan på denna fråga. Det kan utöver ovan nämnda anledningar även vara ett behov av en stor buffert för att känna sig trygg.
Det är viktigt att man känner sig trygg i sina svar på dessa frågor innan man gör eventuella placeringar. Jag har hjälpt personer med liknande situation att finna rätt lösning tidigare. Du är varmt välkommen att höra av dig till mig på ricard.nylund@ricap.se eller 0735-800780 så kan jag berätta mer.
Trevlig söndag!
Fick du något svar från banken angående statsobligationer?
Ja, precis. Jag hade några sedan tidigare, men hade inte sett att de fått så många nya samarbeten. Man får ju öppna dem ett och ett, men sedan kan man ju hantera samtliga inne i Avanza-plattformen - som sagt: mycket smidigt! ![]()