Jag har idag ca 800.000:- i aktier på ISK, varav 75% av dom klassas som utdelningsaktier i stora stabila svenska bolag där utdelningen återinvesteras.
Jag har en kredit på 200.000 hos Avanza, som jag inte nyttjar idag, jag har dock kikat lite på amerikanska månadsutdelare och leker med tanken att köpa för 100.000:- fördelat på 4-5 stabila bolag och få en snittutdelning på c:a 8% på ett separat KF konto.
Om jag då räknar på räntan 4,89% (får 3,89, men räknar på den högre) på krediten och snittar 8% på utdelning är det då någon vits att gambla på detta vis?
Om man får vidare med detta, ska man då återinvestera utdelningen eller ska man låta utdelningen bara sakta, men säkert betala av krediten? På sikt sjunker ju skulden och vinsten blir ju högre för varje Månad som går.
Jag kommer fortsätta investera ca 10.000:- per Månad på mina ISK-aktier och följa den sparplanen, detta är ett sidoprojekt.
Att låna en investering i en företagsobligationsfind med kort tid till förfall är nog en bra ide. Man kan rimligen få 6-8% närmsta året så har man en lånekostnad som understiger det rejält så är det nog bra.
Att köpa aktier för lånade pengar är lite värre Du har kurs risk, ränterisk men framför allt risken att ditt låneinstitut ändrar vilkoren. Sker det i samband med en krasch så kanske du tvingss sälja.
Ja, självklart risker som med allt annat, jag skulle så klart kunna genomföra detta projekt Månadsvis under 1 år utan att låna, men jag tänker att fortsätta min ordinarie plan på ISK + få in ett tillskott på ett KF konto låter roligare, men klart en högre risk.
De amerikanska bolag jag kikat på har haft stabil utdelning under lång tid, så kursen på dom oroar jag mig inte alltför mycket för, så länge utdelningen tickar på
Risken finns så klart att alla mina aktier på ISK kraschar och jag blir överbelånad, det kan så klart bli ett tråkigt scenario, men jag ligger ju på 12,5% belåning om jag tar 100.000 på 800.000 så det är en ganska lång bit bort.
Jag är intresserad av hur folk tänker/gör med krediter, rätt använt så kan det ju bli en liten skjuts på sparandet.
Jag har lånat ca 15% via Avanzas värdepapperskredit, och satt allt i min vanliga globala indexfond. Över lång tid tror jag att det lönar sig. Men jag rekommenderar det bara om du känner dig bekväm med räkna på riskerna, och står ut med att riskera göra en dålig affär. Vid en nedgång så förlorar du mer av dina egna pengar eftersom lånet finns kvar. En hävstång slår åt båda hållen!
Det du får räkna med är att aktiemarknaden kan krascha. Min tumregel är att börsen kan sjunka med 50% på kort tid som det sedan tar minst tio år att tjäna tillbaka.
Om du får en sådan krasch så dubblas din belåningsgrad. Om du säljer aktierna för att minska belåningsgraden så har du då sålt med förlust. Därför är det bästa ifall du kan behålla lånet genom nedgångar. Så kika på vad du får betala för ränta vid 24% belåningsgrad!
En annan risk som @Anonym nämnde är att Avanza kan ändra villkoren för krediten. De kan till och med avsluta den helt med 30 dagars framförhållning. Det går inte att räkna på hur sannolik den här risken är. Men risken finns alltså att du tvingas sälja med förlust för att krediten avslutas eller blir för dyr.
Du frågar också om du ska återinvestera utdelningen. Det tycker jag absolut att du ska göra. Så länge du har bestämt att de där pengarna ska vara investerade på aktiemarknaden så är det bara irriterande att någon håller på att dela ut dem.
Det är väl halvviktigt att poängtera att krediten kommer ligga på ISKt med dina svenska aktier som grund för ränterabatt och belåningsgrad.
Lite mental bokföring blir det men valutarisken kommer sålunda inte vara direkt kopplad till krediten.
Personligen så vill jag nog ogärna lägga mig över den bästa ränterabatten (fn 1.99 %) då marginalen mellan räntekostnader + skatt jämfört med förväntad avkastning börjar bli väl tunn.
Jag gillar idén (förutom delen med amerikanska utdelningsaktier, kolla på brittiska istället) men just att villkoren kan ändras och har ändrats lite hur som helst från ena veckan till den andra i kombination med att räntan är över 3% gör att det inte är värt huvudvärken. Försök maximera belåningen på annat håll istället, ex. avskaffa buffert.
Att låna 100k med säkerhet på 800k innebär att ränta landar på 3.89% (12.5% belåning) kostnaden blir då 3890sek/år
Alternativt om du “bara” lånar 10% vilket är 80k och då får en ränta på 1.99% vilket kostar 1990sek/år
Jämför vi dessa så kan vi konstatera att marginalräntan på sista 20k är 9.5%!!! ((3890-1990)/20000)
Så jag skulle rekommendera dig att stanna vid 10% belåning. Om du verkligen vill jobba med högre hävstång så försök att skaffa kapital billigare än 9.5% och det borde nog inte var svårt.
Personligen använder jag värdepapperskredit till 10% och har motsvarande pengar på räntekonto med 3.75% vilken gör att jag inkasserar ränteskillnaden helt riskfritt.
** note: eftersom du månadssparar 10k/mån så vågar du lägga dig på 10% annars hade jag rekommenderat 9% om du ska investera på börsen och inte vill hålla på med en massa köp/sälj för att balansera krediten.
** som tidigare nämnts så kan du nog inte ta krediten mot ett ISK och sätt in pengarna i en KF. Du måste således investera krediten på din ISK.
Vill du minska risken i upplägget ska du givetvis undvika att låna i SEK och köpa i USD.
Nästa parameter är portföljsammansättningen. När du skriver att bolagen har 8% direktavkastning så är det definitivt högt. För mig är det en varningsflagg. Jag hade hellre köpt bolag med lägre direktavkastning och potential till kurstillväxt. Ännu hellre en indexfond.
Det är ju bara att logga in på Avanza och välja Intern överföring från ISK-kreditkontot till Kapitalförsäkringen, klicka på Överför pengar, så är det klart.
Men om du skulle ta ut pengar från din ISK så minskar du ju kapitalet (och därmed ökar du belåning graden). Då har du ju bara 700k att använda som säkerhet.
Detta var väldigt intressant, speciellt delen hur dyrt de sista 2,5% blir. Summan 100.000 drog jag till med, den kan så klart justeras en aning, det är mer själva konceptet att låna och få ett flöde med avkastning som täcker upp den kostnaden och mer därtill.
Ang krediten så har flera påpekar att det är separerat mellan ISK och KF, skall undersöka detta mer.
Det var så jag tänkte göra, jag har dock inte provat ännu för jag vill inte skyffla dit massa pengar o betala skatt på insättningen först det är “skarpt läge”, men om du har provat göra så så bådar det ju gott.