Pengarna rasar på Lysa

Hej!
Jag har sparkonto på lysa 60% fonder -40% aktier.
Har gått minus 15 000 nu.
Har ni tips?

1 gillning

Tanken med Lysa är att du inte ska behöva göra något.

8 gillningar

Både aktier och obligationer har gått kraftigt neråt i år så det är inte konstigt. Det hör till spelet på börsen.

Finns tyvärr inga säkra sätt till avkastning. Sparkonto går ju också back med den höga inflationen.

10 gillningar

Tipset blir att ha is i magen och att fortsätta fylla på och inte titta så mycket på hur resultatet ser ut idag.
Det är inte kul att se sina besparingar gå bakåt. Men man få se det som att de pengar man nu fyller på med är till kraftigt nedsatt pris.
Så länge det är långsiktiga besparingar du har där så kommer tiden att rätta till allt. (enligt forskning).

11 gillningar

Ibland går börsen upp. Ibland går börsen ner. Men den går oftare upp än ner.

Ju längre du har is i magen och fortsätter spara, desto lägre är risken att det går dåligt för dig:

Från Stockholmsbörsen (SIXRX) historisk avkastning 1870 - 2019

18 gillningar

Du får se det som att du har gjort allt vad du kan för att få dina besparingar att växa. Sen att omvärldsläget och allt som sker just nu vill annat, är utom din kontroll.

5 gillningar

Vad skulle du gjort med pengarna istället?
Förutom att konsumera upp dem eller göra en extra amortering på en ev bostad, var skulle du ha dem? Börsen går back, kontantkonton går back av inflationen, och valutakurserna är väl inte strålande de heller. För min del är Lysa det som gått bäst.

Statistiskt sett kommer de tillbaka. :pleading_face:

3 gillningar

Lysa kontot har ju egentligen gått dubbeltback, dels nedgången på börsen men även inflationen, så jag vet inte riktigt hur du tänker att det är det som gått bäst…

3 gillningar

Jag skulle levt. Åkt på semester med barnen.
Det är galet obekvämt att se pengar försvinna och tänka att om 10 år blir det bättre.

7 gillningar

Vad var det som fick dig att investera i Lysa från början?

4 gillningar

Jag håller helt med!
Inflationen äter av bankkontot, men den äter också av alla typer av investeringar, så har andra investeringar gått sämre än bankkontot så har man så klart förlorat ännu mer pengar än bankkontot (i år).

För att citera Ray Dalio, “cash is trash” … “equities are trashier”

1 gillning

Jag försökte ta upp det här i en annan tråd för ett tag sedan, att när alla skriver att inflationen äter upp lånen för bostäder så måste man väl också säga att själva värdet på huset också äts upp.
Dvs att om du skulle sälja huset och köpa mat för pengarna så får du mindre mat.
Dock inte lika aktuellt eftersom man oftast stannar kvar på bostadsmarknaden när man väl hamnat där.

Pengar du lägger på börsen är sådana pengar du inte tänkt konsumera. Hade du det så borde de inte varit där.

1 gillning

Inflationen äter väl inte alls upp lånen? Det enda som äter upp lånen är om din lönehöjning går upp extra mycket tack vare inflationen. Men de flesta jag pratat med har inte fått mer än sedvanliga 2% i år.

1 gillning

Mitt tips är att låta pengarna du investerat i dina lysakonton få arbeta ifred, över tid.

Det kommer att gå upp och ner, ner och upp hela tiden.

Du har inte förlorat något, du har heller inte vunnit något förrän den dagen du plockar ut dina pengar.

Fokusera på något annat. Det kommer att bli bra :slight_smile:

9 gillningar

Jag vet det, men det är som sagt något som väldigt många skriver. Jag har ifrågasatt även det.

Lysa är till för långsiktigt sparade. Kortsiktigt sparande (<4-5 år)till resor, ny bil, kök eller vad det nu kan vara ska du inte ha på lysa över huvud taget.

I dessa tider vi har hjälper det inte ens att ha räntor, ty de backar de också (räntan går upp, värdet på räntepapper går ner). Det bästa du kan göra ära tt se till att du inte sätter in pengar för konsumtion på Lysa, samt att bibehåller eller kanske öka månadssparandet nu när värderingarna har fallit.

/H

1 gillning

Av nyfikenhet, vad är den procentuella nedgången för dig?

Om det är nån tröst ligger jag på -120 000 kr. Jag gör ingenting. Fortsätter månadsspara. It cant rain all the time. :innocent:

Dåliga tider vara inte för evigt. Det vänder snart upp igen. Och snart är det lucia igen! Sanna mina ord. ^^

6 gillningar

Lysa är bra för en del, globala indexfonder är bra för andra. Men varken Lysa eller indexfonder skyddar från nedgångar om man samtidigt vill ha avkastning. Det skyddet måste du svara för själv. Att fundera på hur man bäst bevarar sitt kapital är en bra början på sin sparkarriär.

3 gillningar