Pengarna rasar på Lysa

Hej !

Lev loppan för pengar o köp guld med.
Tänk så mycket bostads bidrag mm du kan missa om du har synliga tillgångar.
Mvh Uffe

Det är sorgligt att det finns människor som tycker sig ha rätt till andras pengar tycker jag… Läs gärna tråden nedan och fundera igen om detta är rätt plats för dig att hänga på…
https://rikatillsammans.se/forum/t/vem-bryr-sig-om-de-ekonomiskt-svaga/37034/25

15 gillningar

Håller med. Att uppmuntra till bidragsfusk är förkastligt.

3 gillningar

Summa är egentligen irrelevant, mät i % istället.

7 gillningar

Summan är väl högst relevant om det visar sig att hon har tagit högre risk än vad hon är bekväm med?

15.000 på en miljon är växelpengar men 15 000 av 20.000 är katastrofalt. Procenten är det viktiga, tycker jag.

7 gillningar

Nej summan är ointressant då man inte vet hur stort det totala kapitalet är, dvs det är procentsatsen som betyder något.

Bra frågeställning : hur bevarar jag mitt kapital?
Funkar det att ta ut pengarna innan det går ner för mkt men fortsätta månadsspara?
Jag menar det rasar inte över en natt. Jag hade kunnat flytta kapitalet tidigare.

Tack :pray:
Det tröstar lite :stuck_out_tongue_winking_eye:
Jag vill lära mig.

2 gillningar

Man vet inte framtiden så det är svårt att ta ut pengarna “innan det går ner”.

Finns många olika svar på det och alla är kompromisser. Du får skanna nätet och bilda dig en egen uppfattning. Ett sätt kan vara att sälja om utvecklingen de senaste tre månaderna är negativ. Detta är bara ett exempel och inte nödvändigtvis det bästa.

Att begränsa förlusterna är centralt för mig, speciellt eftersom jag inte nysparar. Som jag ser det kan var och en bestämma hur stora nedgångar eller förluster man får. Men man får anstränga sig. Det går inte av sig själv. Lyckas man begränsa sina förluster måste uppgångarna inte vara så spektakulära för att ändå få en fin avkastning.

Som folk säger i tråden: Ta det lugnt, om du inte är i en sits att du verkligen behöver pengarna nu. Det suger stenhårt att se röda siffror. Själv är jag ner en årslön ungefär, men det har varit en hel rad med kanonår så jag sitter snällt och väntar på uppgången och har istället lite “torrt krut” att sätta in när jag tycker eländet planat ut. Nedgången kan vara inhämtad på ett par månader när det väl vänder. :slight_smile:

1 gillning

Dock är det tyvärr väldigt svårt att lyckas tajma detta. Framförallt är det svårt att veta när man ska gå in med pengarna igen. Bäst resultat brukar det ge om man bara fortsätter månadsspara som vanligt och låter kapitalet vara kvar. Kom ihåg att det är inte en förlust förrän du faktiskt säljer.

5 gillningar

Lyssna/läs avsnitt 142

4 gillningar

Jag kan hålla med. Den lätta delen är att sälja, den svåra att köpa. Men det finns de som lyckas och det kan ju inspirera. En sak är dock alldeles säker. Den som “vet” att de inte går kommer heller aldrig att lyckas.

Du behöver inte oroa dig, jag är minus 600000 kr på ett år

5 gillningar

Jag byter gärna konto med Roger eller Kalle Anka :blush:

1 gillning

12% Inte mkt kanske i siffror
Men det känns mkt :hot_face:

Phhhh :scream:
Hur många år tror du det ta att få tillbaka det?

12% är ändå bra fast ändå surt i kronor. Att tänka i procent dämpar ångesten.

1 gillning