Jag har en bekant som jobbat inom finanssektorn en stor del av sitt liv och om jag inte missminner mig tom. föreläst för Riksbankens direktion om något ämne.
Nåväl, han i sin tur hade träffat något finansess från England som han i sin tur var mäkta imponerad av.
Han ställde någon fråga i stil med hur allt funkade och detta finansproffs svarade helt lakoniskt:
”Sometimes it goes up, sometimes it goes down”.
På lång sikt har det hittills i världshistorien alltid gått upp. Tiden är din vän men stoppa inte in stålar du kan komma att behöva i närtid på börsen. Risken är då att du måste sälja för mindre pengar än du köpte för. Det är dåligt.
Vidare, om ”sitt stil i båten” skall gälla så får du ju se till att äga bolag som är väldigt stabila över tid - inte bolag som du läser om på Facebook.
Hygienartiklar, kolsyrade drycker med fosforsyra och telekombolag vars huvudägare är ett oljerikt lands pensionsfond står sig säkert rätt bra.
I Norge får jag spara i ett sparkonto som ger 3.20% ränta. Pengarna är dock öronmärkta till boende. Får behålla den räntan tills jag fyllt 36 är 31 idag. Max 300k.
Är bra mycket mer än vad som erbjuds i Sverige. Bästa rörliga i Sverige är på cirka 1% för summor på cirka 1 000 000kr.
Fasträntekonton erbjuder såklart något bättre.
Se bara till att banken har insättningsgaranti utifall om banken skulle konka.
Riksbankens senaste dubbelhöjning till en styrränta på 0,75 procent har fått bankerna att överge nollränta på sparkonton. Först ut var Swedbank som inför 0,1 procent på alla sparkonton. Det rapporterar TT.
När Riksbanken övergav nollräntan i maj sa bankerna att det skulle dröja innan sparräntan kom tillbaka eftersom den negativa räntan varat så länge.
Men ”nu är det dags” säger Mikael Björknert som är chef för den svenska bankverksamhet hos Swedbank. Nordea uppger också att räntan kan höjas.
Väldigt generöst av Swedbank att höja 0.1% när styrräntan höjs 0.5%
Ja det känns snålt men å andra sidan så tror jag att Swedbank är så stora och kommer alltid ha väldigt mycket kunder med pengar på sparkonto, även om räntan är lägre än alla andras banker. Borde bli fina pengar ner i kassan för banken eftersom de är bland de största på utlåning.
Varför höja mer än nödvändigt om inga befintliga kunder hör av sig och klagar.