Oklart om sparkonton i artikel

Hej Jan.I artikeln nämns sparande via sparkonto plus hos Avanza men dessa nämns som högrisk/varning. Alltså Collector, Nordax m.fl på grund av deras affärsmodell.Vilket konto avser du att spara kontanter på hos Avanza, det framgick inte riktigt tydligt.Tror det är viktigt att klargöra detta för vi är antagligen många som har pengar hos någon av Avanzas samarbetspartners.https://rikatillsammans.se/ombalansering-2020-corona/#sparkontona

Det finns inga sparkonto plus på Avanza som är högrisk för dig med under 950 000kr. Det är insättningsgaranti på samtliga. Var i artikeln står att dessa är osäkra? Artikeln rekommenderar denna vad är oklart?

Jan hänvisar till kommentar av JFB:
“Jag höjer nu även ett varningens finger för vissa av nischbankerna. De som har affärsmodeller som är galet riskabla, tex Collector, Hoist, Svea, Avida”.

https://rikatillsammans.se/ombalansering-2020-corona/#sparkontona

Nischbanker är farliga för att dom inte räddas av staten och det kan hända att pengarna som garanteras räcker inte till alla medan systembanker får inte gå i konkurs i EU ,då avstår man för 0,6% ränta i utbytte mot säkerhet.

Det finns många nischbanker som har samma insättningsgaranti som storbankerna. Alla Sparkonto+ är sådana. Det är inte de här 10%-ränta-bankerna, det är 0.5%-0.75% på samtliga.

Det Jan menar (min tolkning) är att nisch-banker som Collector och Nordax har en affärsmodell där dom ger konsumentkrediter med en mycket hög ränta till privatpersoner. Om dessa personer skulle förlora jobben så kommer bankernas inkomster drastiskt att minska och det finns risk att dom får ekonomiska problem. I ett värsta scenario så skulle det kunna innebära att utbetalningar från ditt sparkonto stoppas och dina pengar blir låsta under en tid, kanske månader. Du har alltid en insättningsgaranti från staten men den träder egentligen bara i kraft om banken går i konkurs. Pengarna är aldrig förlorande, men du kommer inte åt dom.

Jag har själv min buffert på Avanza Sparkonto+ men istället på Santander. Santander är en av Europas största banker och har en diversifierad affärsmodell så dom känns som ett tryggare kort.

Intressant svar Rikard. Har själv både Nordax och Collector men stämmer in i ditt resonemang om Santander. Dom borde vara ett säkrare kort än de två andra. Ska ordna med det.
Frågan kvarstår dock vad Jan menade med tanke på riskresonemanget i inlägget av JFB som han hänvisar till. Vilken sparkonto+ rekommenderar han egentligen sina läsare??

Om jag förstått det rätt är största risken att pengarna ”fryses” om man har dem på ett sparkonto+ I Avanza kopplat till någon mindre nischbank, dvs samma scenario som hände med Spiltans räntefond för någon månad sedan. Pengarna kvar, men man kommer inte åt dem.

har jag förstått allt rätt?

Den risken finns för alla banker. Om en bank går i konkurs och insättningsgarantin kickar in så tar det ju ett tag att få tillbaka pengarna. Säkert, men inte likvitt så att säga. Det kan finnas andra skäl till att de fryses också, som inte innebär att en bank har gått i konkurs. Det kanske är lite mer sannolikt att något sådant händer en nischbank, men det är bara kanske. Collector håller väl inte på med att tvätta ryska pengar, det gör ju vissa stora “systembanker” och det skulle väl kunna ge en bank problem.

Att en systembank går i konkurs i Sverige är helt omöjligt även om banken tvättar ryska pengar för att då faller banksystemet ,faller Sverige oxo som Grekland,inte ens där gick stora banker i konkurs bara dom små nischbanker som inte får stöd av staten eller EU ,men insättnings garantin gäller med konsekvenser som nämndes ovan.,vill man inte ha problem välj systembanker och avstå från nischbanker ,den lilla räntan är inte värt risken.

Frågan kvarstår doch trots bra diskussion; vilket sparkonto avser Jan i sin artikel? Han är ovanligt otydlig där anser jag. Rikards svar ovan om Santander är mest intressant hittills. Jan får gärna precisera sig var han avser att placera kontanta medel.

Jag tänker så här. Säkra banker: SBAB (halvstatlig), storbankerna och Santander (insättning via Avanza +). Har jag fel?

Känns vettigt Jobba hemifrån!

Men Collector och Nordax m.fl skulle behöva sig en genomlysning känner jag. Dom verkar efter diskussionen vi haft här falla lite mellan stolarna/ gå under radarn då dom är “samarb.partner” till Avanza. Hur luriga är dom, alltså alternativbankerna?

Jag saknar dock fortfarande svar från Jan! Var sparar du degen? Vad rekommenderar du? Är alt.bankerna förenat med stor/större risk? Kan vi få ett så att säga spiltanscenario hos dom? Inlåsta pengar men ingen statlig insättningsgaranti som då når fram?

Såg nu att även Coop lanserat ett sparkonto med 0,85% ränta och insättningsgaranti. Vad säger panelen - är det ett säkert ställe att ha buffertsparande på?

Frågan jag ställer mig är hur Coop “finansierar” räntan?

I övrigt klingar bolagsnamnet positivt och det är alltid viktigt när man vill sälja en produkt. Men nyfiken blir man ju på var deras avkastning kommer ifrån. Detta med avkastning hos alla nischbanker är forum för ett eget reportage då det finns många stenar att vända på i den branchen upplever jag. Reportage om indexfonder osv. börjar bli ointressant. Dom som inte begripit har inte på börsen att göra.