Öppna sparkonto, något att tänka på?

Hej,Jag har en del av mitt sparande under ett lysakonto och trivs med det. Resten har jag förnärvarande på ett 0-räntekonto hos en storbank - Jag tänkte nu föra över hela den summan till rebellia eller avida. Är det något som jag bör tänka på? För mig känns det lite läskigt att föra över stora pengar till en bank jag knappt hört talas om, antar att det dock är helt obefogat.

Storbanker är säkrare än nischbanker även om pengarna skyddas av insättningsgaranti ju högre ränta desto mindre säkerhet ,jag skulle rekommendera Banco Santander eller kanske Resurs bank.

Jan sa i någon av de senare podavsnitten att han inte rekomenderade små banker och gav som ex Hoist spar.

Frågor

1. Vad menas med att storbanker är säkrare även om de mindre har insättningsgaranti?
    En stor bank går kanske inte i konkurs lika lätt men insättningsgarantin garanteras ju av staten. Var i består osäkerheten då?

Ju högre ränta destå mindre säkerhet. På vilket sätt, förutsatt att insättningsgarantin gäller?

Vad vissa brukar anse vad risken är, är just att dessa banker har större risk till konkurs än vad storbankerna har, men som du säger har också dessa nischbanker insättningsgaranti som garanterar oss pengar från staten.
Det som då finns kvar är att man inte tror att staten kommer att betala tillbaka pengarna, att det tar en längre tid att få tillbaka dessa pengar och därav en risk att du saknar likviditet i din ekonomi eller att banken förkastar dina pengar och på något sätt inte går att kolla hur mycket pengar du hade där och då kan inte staten garantera något. Däremot vet jag inte hur kopplingen mellan banken och dina konton ser ut mot staten och hur staten får tag i informationen.
Detta är kanske någon annan som vet?

Robin tack för ditt svar. Jag är ny på det här forumet. Jag vet inte vilken bakgrund och kunskap du har som gör att du tänker att en bank som blivit godkända för Insättningsgarantin i Sverige och övervakas av Finansinspektionen skulle förkasta spararnas pengar och att det skulle leda till att staten sedan inte kan garantera något. Det scenariot med den utgången låter inte sannolikt för mig, det låter mer som ett argument en större bank med sämre ränta skulle kunna ta till.

I mitt svar så är det mer funderingar och tankar om vilka risker det finns med att ha pengar hos banker generellt, vad kan just hända med pengarna i teorin.
Har faktiskt ingen aning hur det skulle gå till att banken förkastar ens pengar, men i teorin så borde det gå att utföra.

Jag är väldigt mycket för nischbanker generellt och tror inte långsiktigt på storbankerna att dom ska behålla sina positioner, men däremot så ska man vara försiktig att slänga sina pengar hejvilt för att få några punkter mer i ränta.

Nej, sätt inte in pengar hos banker man knappt hört talas om.

Hellre stabila SBAB eller andra stora aktörer.