Akelius sparkonto - risk eller möjlighet?

Vad tror ni om Akelius sparkonto med 1,5% ränta utan insättningsgaranti i dessa coronatider istället för aktier/aktiefonder? Är det risk att förlora alla pengar? Har noterat att folk verkligen håller sig inomhus nu, vilket jag tror kommer påverka ekonomin mycket negativt.

Hej Småspararen,

Är inte risken väldigt stor jämfört mot avkastningen? Utan insättningsgaranti riskerar du att förlora allt om de går i konkurs. Investerar du i aktiefonder/räntefonder är det väl nästan omöjligt att förlora allt, dvs. att alla största bolagen skulle gå i konkurs samtidigt är nästan omöjligt. Och med aktiefonder/räntefonder är avkastningen i snitt 4-8% årligen beroende på fördelningen, vilket är mycket högre än 1,5%.

Jan brukar rekommendera att inte ändra sitt sparande oavsett om marknaden går upp eller ned, utan endast när dina mål eller risktolerans förändras.

Jag är ganska ny här på rikatillsammans men det finns en ny artikel om just Corona viruset och har du redan läst den kan jag rekommendera artikel Fyra-hinkar-principen, för säkrare investeringar. Jan har aldrig rekommenderat sparkonton utan insättningsgaranti tror jag.

Kanske inte rekommenderat, men Jan har skrivit om Akelius Spar i försiktigt positiva ordalag: https://rikatillsammans.se/basta-sparrantan/

Jag har i 8 år haft 4Spar.6,5%löpande ränta. Kontot fungerar perfekt… utan insättningsgaranti.

Du får max spara 50 kSEK på Akelius spar, men det känner du kanske till.

Jag hade konto där tidigare men har avslutat det. Kan max tjäna ungefär 300 kr om året jämfört med Sparkonto+ hos Avanza. Jag tyckte inte det var värt besväret.

Ja, att riskera 100 procent för att tjäna 0.5 procent är ingen bra kalkyl.

Risk ,absolut och även alla sk.net banker ,för att staten kommer att rädda bara dom 4 storbanker sk.systembanker om detta åtgärd behövs p.g.av corona epidemin ,insättningsgarantin blir värdelös för att pengarna kommer inte att räcka till alla.

Ska den svenska staten rädda Nordea? Norden har flyttat till Finland.

Nej Erwin, riktigt så illa är det inte…

Sverige har get upp kampen om corona finns inget kapacitet och kunskap för att hantera läget som andra EU länder gör ,här väntar man på sk.,flock immunitet, som betyder att över 60% av befolkningen blir smittade och detta kommer att drabba hårt företag banker osv som kommer att behöva statligt hjälp.

Jag håller med dig. Det ser ut staten vill inte göra någonting allt. Är det ett modern tids naturlig urval?

Lugna ner er. Vi pratar om influensa, inte om pest!

Det finns ju kreditinstitut med insättningsgaranti som just nu ger runt 1%. Te.x Sevenday som just nu ger 0,95 % utan bindningstid, fria uttag och ingen beloppsgräns. Eller 1,10 % sex månaders bindningtid. Finns andra institut med insättningsgaranti som jag sett ger mer också med lite bindningstid. Att bara få 1,5 % utan insättningsgaranti tycker jag inte är värt det. Då ska det vara runt 5 som några utan insättningsgaranti ger. Men känns riskfyllt ändå.

Kolla in på colector bank, statlig garanti med hyfsad ränta.