Ponera att du utöver en stor summa på ISK också har långt över max för insättningsgarantin på sparkonto - vad skulle du göra för att säkra pengarna? Om du inte vill förlora de om banken går under.
Då hade jag skaffat fler sparkonton på andra banker (med insättningsgaranti).
Precis, men det blir svåröverskådligt med så många om man ska hålla sig under gränsen vilket man väl vill med uppstickarna. Synd att Sparkonto+ i Avanza försvinner och något vettigt Tink finns inte.
Kalkylark?
Jag har flera nischbanker rörliga sparkonton med insättningsgaranti. Finns det appar använder jag dem. Finns det ingen app lägger jag till i bokmärken.
På t.ex avanza kan du öppna flera sparkonton som ägs av oberoende banker och som vardera omfattas separat av bankgarantin. Då får du också översikt över alla konton.
…som väl är precis dessa som försvinner nu?
Gör de? Det har jag inte hört något om… antar att det kommer som en notifiering om det snart, då.
Nu hann @CarlJohan före, men jag såg den här tråden igår:
Vad märkligt!
Jag har några aktiva konton och har inte hört något om nedstängning från Avanza.
Jag följer ju knappast Avanzas kvartalsrapport eftersom den inte intresserar mig alls (inte investerat i Avanza).
Måste man läsa/prenumerera på börskollen för att få veta att ens bankkonton ska stängas?
Sätt in pengarna hos SBAB om du har de farhågorna. Inte bästa räntan, men helt OK. Och SBAB kommer inte gå under.
Jag har sju olika finansinstitut med insättningsgaranti. Hos fem har jag låst räntorna på 4-4,3% till mitten på 2026.
Vad är syftet med så mycket kontanter? Även om man hittar lite högre ränta på vissa sparkonton så blir det svårt/omöjligt på sikt att matcha inflationen.
Eller behövs alla dessa kontanter inom 3 år? Om inte så hade jag övervägt flytta en del till aktiefonder och/eller räntefonder.
Att gå in med allt i aktiefonder just nu i det mest osäkra läget på många år känns tveksamt. Har dock gått in med ett antal miljoner i fonder men vill också hålla ett antal miljoner tillgängliga tills dammet runt den politiska cirkusen i världen med bl.a. Ryssland och Trump lagt sig. Sover bättre då. Instabilt läge. Pga kronisk sjukdom vill jag också hålla det säkert att kunna gå i förtida pension och leva på besparingar eftersom jag jobbar på lånad tid.
Du känner förmodligen fel.
Ju större osäkerhet desto högre riskpremie.
Du borde ha samma fördelning nu som när allt “känns” säkert.
Givet resten av ditt inlägg har du nog inte en situation som tillåter så hög risk som 100% aktier oavsett hur det känns.
Ja, bör gå på egen situation mer än omvärlden. Sedan ska det sägas att även min läkare är klok nog att säga att vi inget vet om min framtid heller… ![]()