Sälja gården, vad göra med pengarna?

Jag ska nu sälja en liten släktgård. Har styckat av den för att öka chansen att få rätt köpare till respektive del (skog resp hus med ladugårdar och uthus). Skulle tro att det sammantaget landar på ca 5 milj. Jag och min man närmar oss 60 år. Jag har fått en skada och lyckas troligen tyvärr inte kunna återgå i arbete och min pension kommer att bli låg. Min man jobbar som byggnadsarbetare.
Nu undrar jag hur ni skulle ha gjort i mitt läge. Vad man än gör nu så kan det ju bli fel. Lösa en del av våra huslån, när en del av dem löper ut om 2 år, 3 år och 4 år. Huslånet är på 2, 5 milj? Vi har ca 200 tusen placerade i guld, 500 tusen bundet på marginalen bank i 2 år till. Sedan har vi några fonder i lysa och avanca zero. Om sparräntan stiger kan man ju ha en hel av dem på ett vanligt bankkonto, för börsen har väl lång väg kvar ner i botten.
Eller är den bästa investeringen att behålla skogsdelen, då det inte är så mycket som kan gå fel. Eller finns bättre förslag? Trots allt kan det ju bli stormar och sjuka på träden. Hur hade ni gjort?

Köp utdelande aktier och fonder. Med 4% utdelning har du 200,000 per år att lägga till pensionen.

Angående skogen så finns det försäkringar att teckna hos exempelvis Länsförsäkringar om man vill reducera de ekonomiska effekterna vid brand, storm och skadedjur. Se till exempel: Skogsförsäkring - Länsförsäkringar

Börsen kan gå brant upp eller ner precis när som helst och om det skulle vara besvärligt för er att förlora stora delar av pengarna så är det kanske bättre att minska era risker genom att lösa en del av huslånen. Det hade jag gjort i er situation.

Eftersom det handlar om så pass stora beslut/affärer skulle jag också lägga en slant på professionell rådgivning innan jag bestämde mig. De jag känner till och har positiv bild av på området lantbruks- & skogsfastigheter är LRF Konsult (numera Ludvig & Co).

Lycka till!