Sälja gården, vad göra med pengarna?

Jag ska nu sälja en liten släktgård. Har styckat av den för att öka chansen att få rätt köpare till respektive del (skog resp hus med ladugårdar och uthus). Skulle tro att det sammantaget landar på ca 5 milj. Jag och min man närmar oss 60 år. Jag har fått en skada och lyckas troligen tyvärr inte kunna återgå i arbete och min pension kommer att bli låg. Min man jobbar som byggnadsarbetare.
Nu undrar jag hur ni skulle ha gjort i mitt läge. Vad man än gör nu så kan det ju bli fel. Lösa en del av våra huslån, när en del av dem löper ut om 2 år, 3 år och 4 år. Huslånet är på 2, 5 milj? Vi har ca 200 tusen placerade i guld, 500 tusen bundet på marginalen bank i 2 år till. Sedan har vi några fonder i lysa och avanca zero. Om sparräntan stiger kan man ju ha en hel av dem på ett vanligt bankkonto, för börsen har väl lång väg kvar ner i botten.
Eller är den bästa investeringen att behålla skogsdelen, då det inte är så mycket som kan gå fel. Eller finns bättre förslag? Trots allt kan det ju bli stormar och sjuka på träden. Hur hade ni gjort?

Köp utdelande aktier och fonder. Med 4% utdelning har du 200,000 per år att lägga till pensionen.

Angående skogen så finns det försäkringar att teckna hos exempelvis Länsförsäkringar om man vill reducera de ekonomiska effekterna vid brand, storm och skadedjur. Se till exempel: Skogsförsäkring - Länsförsäkringar

Börsen kan gå brant upp eller ner precis när som helst och om det skulle vara besvärligt för er att förlora stora delar av pengarna så är det kanske bättre att minska era risker genom att lösa en del av huslånen. Det hade jag gjort i er situation.

Eftersom det handlar om så pass stora beslut/affärer skulle jag också lägga en slant på professionell rådgivning innan jag bestämde mig. De jag känner till och har positiv bild av på området lantbruks- & skogsfastigheter är LRF Konsult (numera Ludvig & Co).

Lycka till!

När börserna rasar, åker inte även utdelningsaktierna med i raset och i så fall, uteblir inte utdelningarna då?

Jodå, det är helt korrekt. Utdelningar minskar om det går knackigt för bolaget.

Tack, ja vi har funderat på att lösa några av bostadslån och tar tacksamt emot tips på bra oberoende rådgivare att anlita.

Jo, men kan man kanske tänka sig att en del av utdelningsföretagen skulle kunna vara mer eller mindre beroende av det allmänna raset, eller hur jag nu ska uttrycka det?

Snarare är utdelande bolag högre risk än marknadsviktat index.

De överexponerar riskfaktorerna lönsamhet och värde.

Så totalavkastningen och risken är högre än marknadsviktat index.

Dessutom minskar du din diversifiering genom att begränsa dig till utdelande bolag än utan en sådan begränsning.

Jag hade löst lånen. Era löpande boendekostnader blir sedan minimala. Ni får ju ändå pengar över.

Jag skulle behålla skogen om jag var intresserad av skogsbruket, inte annars.

Delar av det fria kapitalet skulle jag i er situation placera i en bred global indexfond. Kanske 30% av kapitalet.

Jag hade gjort så här:

1. Sålt hus och ladugårdar innan bostadsmarknaden viker.
  2. Behållit skogen tillsvidare.
  3. Kollat om jag verkligen har en solid guldinvestering eller endast pappersguld.
  4. Låtit fonderna vara som de är då timing är svårt, de går säkert upp på lång sikt.
  5. Betalat av lån på huset successivt med avsikten att ha noll i lån vid pensioneringen.
  6. Möjligen sålt av skogen vid pensioneringen till ett högre pris än idag och njutit av livet.

Själv har jag placerat hälften av kapitalet till Folksam med hög ränta utan risk. Visst finns det avgifter men värdet tickar på väldigt bra.

Varför krångla till det?
Placera vinsten på Lysa (fondrobot) det kommer ge dig 7-8% uppgång per år.

Då kan du sälja av vinsten och leva på dom pengarna, sedan låter du inflationen äta upp dina lån.
Såvida du inte har ett enormt intresse för pengar och vill lägga massa tid på att välja bolag med mera är det det enklaste sättet.

Edit:
Fondroboten bör ge 7-8% uppgång per år i snitt. beroende på flera faktorer såsom, inflation, konjuktur, andel räntor med mera.

1 gillning

Ja, det är lite så jag tänkt. Men oroar mig för att det inte ska gå att sälja skogen när vi går i pension. Alltså, oron i världen är så skrämmande. I normala fall ska ju en skogsfastighet öka i värde allteftersom skogen växer. Men som läget verkar nu så kanske det inte finns en människa som har några pengar att handla för.

Vad är det för placering? Är det en kapitalförsäkring med traditionell förvaltning så är det varken utan risk eller speciellt hög avkastning sett till risk.

Det låter ju jättebra, men går börsen dåligt överlag, så blir det väl samma även om det är en fondrobot? Jag hänger inte riktigt med, om det vore så enkelt skulle väl alla bara använda sig av det. Finns det ingen hake här, menar du?

Fondrobotten köper alla boöag i proportion till deras storlek. Detta innebär att du sprider dina risker maximalt. Detta betyder att din investering följer marknaden till en väldigt låg avgift.

Om marknaden går ned går givetvis dina investeringar också ned. Det du kan göra är att exempelvis ha en årslön på ett sparkonto och sedan fylla på din pension därifrån när det behövs.
För att minska chansen att du behöver sälja när det går dåligt.

1 gillning

Ja, det skulle i alla fall kännas betydligt bättre att få ner lånen. Men det är svajigt i hela samhället nu. Vad regeringen tar sig för har man inte en aning om. Kanske blir människor med låga eller inga lån “straffade” av politikerna och någon ny sorts straff/skatt/avgift/böter… för folk som försöker sköta sin ekonomi och lyckas med det.

På Lysa kan man ju välja vilken risk man vill ta. De 7-8 % du nämnde är väl då antar jag, 100% aktier. Dvs inga räntepapoer alls?

Om man fokuserar på era mål, så hade jag nog valt en mellanväg för att inte bli bitter om ens strategi inte visat sig vara bra.

Dvs 50% avbetalt på lånet, och 50% på Lysa med mellan 30-40% räntor pga att det är pensionskassa.

Skogen hade jag sålt i höst, för det är helt vild marknad på skog nu då vi blir av med Rysk import. Priserna skenar.

Mvh

1 gillning

Det är sant, jag uttryckte mig slarvigt.

Givetvis är avkastningen en funktion av hur relationen fonder och räntor. Ökar du räntedelen minskar du rislen och därmed den potentiella avkastningen.

1 gillning