Sälja gården, vad göra med pengarna?

Är det Folksams traditionella kapitalförsäkring du menar?

Vad finns det för risker med att ha en kapitalförsäkring? Vad är det som styr om den försäkringen går bra eller dåligt?

Skogen är det som skulle oroa mig minst men den måste naturligtvis skötas. Dessutom vet man ju aldrig om tidernas storm drar förbi och granborren sätter tänderna i virket, även om risken är minimal. Jag hade nog i alla fall behållit den några år till eller åtminstone styrt upp allt annat först.

Småspararguiden förklarar lite här. Blanda heller inte ihop kapitalförsäkring som sådan med en kapitalförsäkring som i sin tur har en “traditionell förvaltning” inom kapitalförsäkringen. Det är den sistnämnda “traditionella förvaltningen” som är på många sätt tveksam.

Ja. Räntan är 7 % och det finns en garanti för utbetalat belopp. Jag är nöjd.

@Pyttan66 Är du medveten om vad den garantin innebär och hur låg den faktiskt är?

Alltså vilket belopp den grundar sig på?

7% har varit väldigt låg avkastning för något som har en märkbar exponering mot aktiemarknaden de senaste året. Återbäringsräntan (de 7%) varierar och kan bli negativ. Så en del av det värde du har nu minskar.

Ja det låter klokt, MEN varför menar alla att det är så hiskligt bra att inflationen nu äter upp lånen? Inflationen äter ju upp ALLT, så summan av kardemumman måste ju ändå bli plus minus noll?

2 gillningar

Nej, inflationen äter bara upp värdet på den valutan som inflationen är i.

Så om det är 2 % inflation och du köper ett hus för 100 kr. 1 år senare (om huset är oförändrat i värde) så kostar det 102kr. För kronorna är mindre värda.

Lån är negativa kronor, så lånar du och köper andra saker för lånet så behöver du senare bara sälja en del av sakerna och betala tillbaka lånet med. Sakerna kan senare säljas för fler kronor, även om värdet på dem är detsamma.

Du kan inte skriva så när du ger folk rådgivning.
Du har ingen aning om hur börsen kommer gå kommande 1, 3, 5, 10, 15 år.
Med det jag förlorade (tappade) under IT krisen och sedan under finanskrisen kom jag inte tillbaka på +/-0 förrän runt 2014-2015. Tog alltså runt 15 år att få tillbaka mina pengar.

Du får skriva “bör på lång sikt ge” eller “har historiskt i snitt gett” eller liknande och inte lova folk att de får en viss avkastning.

1 gillning

Japp, miss från min sida, du har helt rätt.

2 gillningar

Jag är nöjd med utvecklingen. Har också ett gammalt konto med samma premisser. Det har också gett en bra och säker utdelning, aldrig något minus.Ser detta som ett alternativ till banksparande, men med betydligt högre ränta.

Jag vill bara avråda dig från att använda traditionell förvaltning i en kapitalförsäkring av den typen. Det är riskfyllt, beloppet kan gå ner. Bara för att det inte har gjort det för dig hitintills säger det inte om framtiden.

Avgifterna är höga, vilket gör att den utveckling du haft hitintills bara är en del av den du hade fått vid samma risk som andra placeringar.

Garantibeloppet är baserat på dina insättningar, inte det värde du har. Ofta dessutom med en faktor mindre än 1 så du kan få tillbaka mindre än du har satt in.

Det är betydligt högre risk och inte ett bra alternativ till bankkonto.

Jo,utdelningsaktier går också ner. Ibland lite mindre. Men de kommer säkert gå ner tillsammans med börsen i övrigt resten av 2022 om vi pratar om svenska aktier. Så det är inte riskfritt och det är nog bra att vänta en liten stund.