Insättningsgarantin

Hej alla!

Jag undrar hur man ska göra om man passerar insättningsgarantin i sitt sparande? Går det att ha på flera olika institut? Riksgälden ansåg frågan svår då inget fall finns. Någon som har kännedom eller tips på hur man gör/säkrar upp sparande?

1 gillning

Man kan dela upp på olika institut eller investera mer i fonder.

Tack för svar. Jag hänger inte med detta gällande institut och särskilt när riksgälden inte visste om man hade då “två” garantier. Känner bara att bra ränta passar mig bäst nu.

Vet inte vem du pratat med men Riksgälden vet precis vad som gäller. Står klart och tydligt här:

Dom menade att man inte “prövat” frågan på riktigt ännu. Så om jag har Lysa nu, kan jag välja tex Opti eller dylikt få?

Inte för att jag är i närheten av detta problem själv men kan tipsa om att Avanza löst detta riktigt snyggt.
Via deras internetbank kan man öppna sparkonton hos ca 7 st olika aktörer/institut utöver de själva.

Aka man får en samlad kontroll och översikt via en inloggning men åtnjuter ändå insättningsgarantin hos respektive institut. Det går alltså att spara upp till 8 400 000 kr genom dem med insättningsgaranti om man öppnar sparkonton hos alla deras partners.

För Sparkonto+ gäller insättningsgarantin hos respektive företag som vi samarbetar med. Om du till exempel har pengar på både ett Sparkonto+ Klarna och Sparkonto+ Nordax är du skyddad upp till 1 050 000 kr på vardera konto, det vill säga 2 100 000 kr totalt.

Om du har ett Sparkonto Avanza så är du också skyddad upp till 1 050 000 kr, men det kan vara bra att komma ihåg att alla dina oinvesterade pengar på Avanza (även de som ligger på andra kontotyper) också räknas in i det beloppet.

2 gillningar

Insättningsgarantin är på sparkonto, inte isk som man har hos Opti. Lysa erbjuder sparkonto men Opti gör inte det.

Så om du har flera miljoner kr som du vill placera på sparkonto så kan det vara smart att dela upp det på flera olika sparkonton på olika banker.

1 gillning

Tack för alla svar. Eventuella arv , framtida försäljningar vill man placera säkert. Bra räntor nu och den dagen ska inte kudden vara det säkra som inflationen nallar av :wink:

Beror väl på vad man planerar att göra med dessa pengar eller när man kan behöva dom. Behöver man inte använda dom på flera år kan man väl lika väl investera dom i indexfonder på ISK eller KF?

Fast sparkonto kommer typ alltid vara en real förlust mot inflationen, kanske mindre förlust än kudden men fortfarande förlust. Visst, högre räntor nu på sparkonton, men inflationen är ju ännu högre. Skulle inflationen minska igen så kommer säkert inlåningsräntorna också gå ner igen. Vill man inte ha real förlust måste man ha lägre sparhorisont och investera pengarna istället.