Månadssparande i Lysa istället för GCC Capital

Hej

Jag har idag från min sparbank satt upp en automatisk dragning av 5000 spänn av min lön som ska sättas in på ett obundet sparkonto i GCC Capital. Efter dom råd jag fått här är det inte så bra att ha pengarna på sparkonto med insättningsgaranti så det bör väl bli bättre om jag tar bort den månatliga överföringen till GCC Capital och istället ändrar månadssparandet i Lysa från 1400 kr varje månad till 5000 kr varje månad och sen “vänta ut tiden” på mina fasta sparkonton i GCC och låta dom betalas ut till mitt bankkonto med intjänad ränta efter 2 år.

Om inflationen påverkar sparkonton negativt hur drabbas då världens företag av denna inflation och vad/vem har orsakat den…hur länge ska den pågå…finns det någon ljusning?

Du ska inte bara ta ut allt från GCC och sätta i Lysa med en gång, om du tror att det kommer ge bättre avkastning?

Det är därför även företag investerar i aktier (och räntor) och inte håller stora summor på sparkonton.

Vårt samhälle är byggt för att må bra av lite inflation. Målet är 2% om året. Hålls detta mål så kan du vara säker på att ingen enda bank lovar mer än 2% i sparränta. Troligare är 1% eller lägre. Det som händer nu, när man kan få sparränta runt 2% om man binder sitt sparande beror just på att inflationen är högre. Så, sett rent värdemässigt kommer man alltid att förlora pengar på sparkonton. Sedan är risken lägre och det passar en del privatpersoner och en del företag ibland, ofta för att man då planerar att använda en större summa för inköp av något specifikt (bil, bostad, maskinpark, renovering, mark, varor etc) i närtid.

1 gillning

Buffert för oförutsedda kostnader samt sparande för eventuell konsumtion på 0-3 år på sparkonto. Resten på börsen, typ Lysa :slight_smile:

Det är alltid en viss inflation och du kommer alltid förlora på sparkonto mot denna inflation.

1 gillning

Jag är 83 år och har förmodligen en ganska kort sparhorisont. Om jag har förstått det rätt är det i dagens läge bättre med sparkonto?

Det är ju på barn och barnbarn jag tänker.
Om detta är början på en allvarlig finansiell nedgång hur mycket blir få kvar till dem?

Sparkonto och sedan leva loppan för pengarna :slight_smile:

1 gillning

Som jag svarade förut. Om målet är att spara så mycket som möjligt till barn och barnbarn löper man då inte risken att i den
här recessionen beloppet krymper om investeringen sker i aktier och dylikt…

Undrar också om det finns några andra kreditbolag än Lunar som kapitaliserar
räntan månadsvis? ( ett välbehövligt tillskott till pensionen)

@Staffan3 Risken för värdeminskning av innehavet på börsen finns tyvärr alltid, oavsett ekonomiskt klimat.

Arv är alltid svårt, och väldigt personligt. Är det viktigaste för dig att pengarna inte tappar i värde (rädsla för “farfar hade 100.000 som vi skulle få ärva, men spelade bort det mesta på börsen!”) eller att maximera chansen till högre belopp?

Sparhorisonten är också svårdefinierad, eftersom den beror på när dina släktingar behöver pengarna och faktiskt säljer fonderna/motsvarande.

1 gillning

Du har nog rätt. Det finns ingen enkel lösning.