Nära pension

B.L
2D

Hej! Jag har en fråga. Jag kommer att gå i pension den 31 december 2020. Skönt!!! Jag har ca 1.2 miljon kronor som är oplacerade. Inte smart jag vet. Jag tror inte att jag har något behov av att röra pengarna de första 5 åren. Eller kanske röra lite. Jag har tänkt använda min tjänstepension de fem första åren vilket gör att det kommer bli en dipp i min pensionsutbetalning efter de 5 första åren. Nu till min fundering. Om jag gör en sparplan enligt följande: Kontantinsättning 1 första januari 100 000kr. Därefter 10 000kr per månad med 4% avkastning. Jag spara i 5år. Efter 5 år har jag en avkastning på 97622kr. utslaget på ett år så gör det en ”lön” till mig på 97622/12=8135kr Nu till själva frågan/or. 1. Tänker jag rätt. Är sparandet för aggressivt eller rent av för passivt? 2. Vad gör jag efter 5 år? Hoppas på samma årliga avkastning på det ackumulerar sparbeloppet 600 000kr. 3. Fortsätter sätta in 10 000kr per månad? 4. Skall jag spara allt via Lysa eller sprida sparandet? Hur? 5. Om man bestämmer sig för Lysa hur gör man för att sikta på en 4% avkastning, eller om jag omformulerar fråga hur ser fördelningen aktier/ fonder ut för en 4% avkastning? 6. Om jag ser till min sparplan ovan så har jag fortfarande efter 5 år ”bara” använt 600 000kr. Är jag för passiv? Vilka andra alternativ har jag? Jag tacksamt emot synpunkter. Hälsningar B.L

Vad är det som säger att du får 4 % i avkastning? Hittills i år är avkastningen på LYSA 75/25 minus 5,5 %. Du verkar ha råd med en riskfri placering på bankkonto.

Hej. Tack för ditt svar. Det känns bara så dumt att inget göra för pengarna som sitter på sparkonto.

5 år är en lurig sparhorisont. Det är så pass kort tid att utfallet kan variera rätt mycket. Du kan gå plus, men du kan också gå back. Räkna inte med att landa på 4 %. Du kommer förmodligen hamna långt över eller under.

Ögna gärna igenom denna gamla artikel:

https://rikatillsammans.se/fyra-bilder-som-visar-lang-tidshorisont-lagre-risk-hogre-avkastning/

Vilken risk du ska ta känner du bäst själv. Min spontana reaktion på ditt upplägg är att du sprider ut insättningarna över alldeles för lång tid. Bestäm dig för hur du vill att din portfölj ska se ut och se till att du gör insättningar så att du når den relativt snabbt (inom 1 år?). Risken justerar du genom att ha mer räntor i förhållande till aktier, inte genom att dra ut på insättningarna.

Tack för ditt svar. mvh BL

Sparhorisonten är längre än 5 år, den sträcker sig 5 år plus tiden du förväntar dig att kunna plocka ut pengar från kapitalet.

Läs artikeln “allt på en gång eller fördela över tid” https://rikatillsammans.se/investera-allt-pa-en-gang-eller-sprida-ut-det-over-tid/

Jag skulle lagt in allt på en gång i en 60/40-portfölj på lysa. efter 5 år så har du ett kapital som du årligen kan ta ut 4% inflationssjusterat enligt 4%-regeln. Då ska kapitalet i med 95% säkerhet räcka i 30 år. Du kan läsa mer i artikeln “uttagsstrategier” https://rikatillsammans.se/uttagsstrategier/

Det man säkert vet är att börsen inte kommer att röra sig genomsnittlig,t som den gjort de senaste åren. Samhället är mer komplicerat än så.

Om det sedan blir politiska händelser, krig, miljökatastrofer eller pandemier som stökar till genomsnittskurvan det är det ingen som vet (som tur är).

På det personlig planet finns även risker som ka stöka till det. Trafikolyckor, skilsmässor, arbetslöshet mm mm.

Om livet hade varit så enkelt som en genomsnittskurva så hade det å andra sidan varit jävligt tråkigt.

Vad blir då slutsatsen av detta moraliserande? I din situation skulle jag försöka behärska min girighet och sätta in pengarna på en av storbankerna även om avkastningen blir negativ (pga inflation).

Lycka till!