Jag är snart 68 år och vill se en dryg miljon växa.
Hur ska jag investera? Funderar på investmentbolag typ Spiltan globalfond investmentbolag, Lysa och sparkonto med ca 2,8% ränta. Vad anser ni, har ni bättre förslag?
Jag är snart 68 år och vill se en dryg miljon växa.
Hur ska jag investera? Funderar på investmentbolag typ Spiltan globalfond investmentbolag, Lysa och sparkonto med ca 2,8% ränta. Vad anser ni, har ni bättre förslag?
Första frågan är vad din sparhorisont är och hur ser din övriga ekonomi ut. Säg att du har 10 miljoner och du får 1 miljon nu. Då hade jag pangat in allting på globala indexfonder med avgift lägre än 0,4%.
Om miljonen är det enda du har. Då skulle jag fundera om att använda pengarna och sätta guldkorn på vardagen. Räntekonto ser jag endast om du vill använda pengarna inom 1-3 år. Du förlorar lite pga inflationen.
Lever helt ok på pension och har inte mer än detta.
Sparhorisont 2-6 år cirka.
Har 2 scenarion egentligen. Tycker att du är en klockren Lysa-användare. Fördelen är också att du kan få månadsutbetalning (som en extra lön) om du vill det. Men jag skulle köra en 40/60 portfölj på lysa, 40% aktier och 60% räntor.
tack, låter vettigt. Inget på sparkonto alls??
Det får du bedöma själv, vilken trygghet vill du ha och hur känslig är du för svängingar i investeringarna. Du måste sova bra!
Absolut lite på sparkonto, 100K. Måste tyvärr ta hänsyn till din ålder. Du vill använda pengarna. Det sista du vill är att det blir en krasch på 30-40% och får panik och tar ut pengarna från börsen. Det som ligger på börsen måste få ligga så länge som det bara går.
känns som jag får ha lite koll ändå på Lysa då världsläget ser ut som det gör,
yes, just därför jag kanske lägger lite mer på ett sparkonto med knappt 3% ränta
Jag har skrivit en artikel på ämnet. @LenaT kan du inte läsa och ge feedback:
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Diskussion: Hur investerar jag 10.000 / 100.000 / 1 miljon eller mer bäst?
Hej och tack för svar. Det är en engångssumma och jag har redan lite grann på Lysa. Jag vill kunna använda ca 100k närmsta 2 åren till resor. Totalt är det ca 1 200 000 kr jag kan förvalta.
Om 3-7 år kommer jag att ha sämre pension och behöva ta en del av pengarna för att upprätthålla min nuvarande standard.
Jag bor i br själv och har bara ca 10% av värdet i lån vilket jag tänkt låta vara.
Hade köpt stabila, stora bolag som delar ut pengar varje år.
Det skulle jag tyvärr avrått från:
Då skulle jag kollat:
och försökt lägga dem i en lågrisk + mellanriskhink.
@janbolmeson när blir det en RT-ETF?
Ja, jag kommer att lägga ca hälften på Lysa i 2 olika konton med en lite lägre risk och en lite högre, hälften på ett +sparkonto med insättningsgaranti som jag har nu och ett litet lekkonto som jag har.
Tack för input.
mvh Lena
Jag hade satsat allt på sparkonto med hög ränta. Räntorna kommer att stiga till nya nivåer när europa skuldsätter sig med rekordfart pga. satsning på krig och annan infrastruktur. Då är risken mycket stor att börsen kollapsar och många företag går i kk. Billiga pengar (låg ränta) är en lockvara och när tillräckligt många har skaffat mycket billiga pengar så sticker priserna iväg och skapar ännu värre lågkonjunktur. Efter 90-talskrisen vågade handlarna knappt höja priserna på mat på 20år. Det har dom tagit igen dom senaste fyra åren.
Med en horisont på 6-8 år och du är över 60 år så kanske en traditionell livförsäkring skulle kunna vara intressant.
Typ skandia liv eller motsvarande. Garantibelopp och flexibla uttagsmöjligheter.
Nej, det är inget för mig.