Föröka pengarna bäst på 7 år

Om jag har ett sparkapital på 1 miljon SEK. Hur förökar jag pengarna bäst på 7 år?
Jag är 60 år och går i pension om 7 år.
Har en del av kapitalet på Lysa genom råd härifrån och tycker att det ger seg/låg avkastning.
Har provat lite aktier men har tydligen inte nerver gör det. Så jag vill ha tips på de bästa fonderna att fördela kapitalet på, gärna förslag på fördelning med.
Under dessa 7 år så fortsätter jag att spara 100 k om året förutom det kapital jag har.

Högre avkastning=Högre risk. Är du säker på att du vill riskera dina pengar så nära pension?
Vid 60 börjar man vanligtvis ta mindre risk genom att vikta om mer till räntor, t.ex via premie&tjänstepension…

3 gillningar

Jag har inte haft nåt vettigt sparande tidigare. Bara samlat pengar på hög utan fonder. På Lysa har jag 100% aktier i fördelningen men det ger cirka 7% i avkastning kortsiktigt.
Visst jag är öppen för förslag. Självklart vill jag inte gamla bort pengarna på osäkra fonder eller aktier.
Du menar alltså att jag borde nöja mig med Lysa och den avkastning det ger?
Jag har ju bara en horisont på cirka 12 år innan jag behöver börja “nalla” åå kapitalet för att dryga ut pensionen. Jag vill ju göra så bra resultat som möjligt under dessa år utan att köpa /sälja aktier.

1 gillning

Det säkraste sättet att förlora pengar, brukar vara att vilja tjäna pengar snabbt. LYSA eller en global indexfond är bra, enligt mig!

8 gillningar

Hade jag varit i din sits så hade jag fegat, och lagt en större del på ett sparkonto med ränta. Kolla vad banken erbjuder. Alt. Dela upp det och lägg %/% i en så billig fond som möjligt, och andra delen på sparkonto.
Alternativt, köp en harley av någon special edition och spekulera i den.

Jag har tröttnat på att försöka hitta vinnare, och tycker numer att desto tråkigare sparet är, desto bättre.

Hur ser din pension ut sen vid 67? Hur ser det ut med lån? - Ser det bra ut, så kanske leta efter ett fritidsboende som antingen kan innebära passiva intäkter eller sinnesro.

5 gillningar

Ett alternativ som kan passa när man blir äldre är en utdelande aktiefond som XACT Norden Högutdelande. Den innehåller aktier som är utdelande och som har lägre volatilitet. Då får du ut ett regelbundet tillskott till pensionen. Den låga volatiliteten gör att värdeutvecklingen inte blir ”maximal” men också att risken för stora fall blir mindre jämfört med andra alternativ.

1 gillning

Jag hade bara fortsatt med Lysa, precis som du gör nu. 7% om året är bra. Det är vad marknaden ger långsiktigt ungefär. För att få mer än det så måste du ta mycket mer risk eller använda belåning. Men båda dessa metoder kan slå helt fel också.

4 gillningar

Pensionen är ju ingen höjdare, jag tillhör generationen som hamnade i kläm med det nya pensionssystemet. Jag kommer att få ut ca 25-30 k netto de första 5 åren sedan sjunker det drastiskt till 15-18 k.
Jag har investerat i en Honda CBX 1000 från 1981 som exploderar uppåt i värdeökning. Jag har även funderingar på att flytta mitt boende till permanent i sommarstuga. Håller även på att titta på lägenhetsköp i Spanien eller Thailand. Jag antar att jag har lite panik över pensionssituationen… :sweat_smile:
Jag har inga lån.

1 gillning

Tack! Intressant tips!

Nice med 6 cyl! :sunglasses::+1::sunny:
Eh, du behöver inte ha panik… Men vad är din mållön när du är pensio då?
Räkna på det, starta en sidebusiness och jobba med något du gillar!

1 gillning

Skulle definitivt sätta 40-50% i globalfonder, fördela på Länsförsäkringar, Avanza och Spiltan. Behålla lysa samt resten på Xaxt högavkastare.

Då kronan är svag nu kanske jag dock skulle fördela globalfondköpen över 12 mån.
Men Sverige, tja ingen vet kronan kan försvagas ännu mer. Bra ide, om du VERKLIGEN mår bra av det, att njuta av ett utlands boende och därmed investera i EUR USD tillgångar.

Lägg ned att hitta bra aktier, håller med.

1 gillning

Det är inte så att du räknar med att ta ut tjänstepension under endast 5 år? I så fall rekommenderar jag att ta ut den över längre tid.

2 gillningar

Tack mycket bra tips tror jag. Jag har varit inne på dom tankegångarna!

Nej jag ser när jag räknar lite att om jag fortsätter spara i samma takt så har hag 1,85 miljoner när jag blir 67, plus ränta på räntan. Det blir inga problem att plocka ut 10-15 k i månaden under en 10 års period och dryga ut pension. Det finns nog många som sitter i sämre sits än mig. Jag skippar paniken! :wink:

1 gillning

Kanske, men det är ju främst en skattefråga samt inte minst viktigt om tjp har återbetalningsskydd. Har den det så okej att ta över längre tid annars inte

1 gillning

Jag gillar inte heller den låga risken/avkastningen hos lysa. Därför har jag min egen aktieportfölj förutom ca 25 % global index. Dock har jag försökt skaffa mig ett mindset där jag inte betraktar portföljen som en hög med pengar, utan mer som en samling affärsrörelser som jag är delägare i (vilket såklart är vad det är :)). Det som blir meningsfullt är således affärsrörelsernas årliga resultat, inte vad marknaden vill betala för dem vid en godtycklig tidpunkt.

Om det är viktigt för dig att pengarna finns kvar om 7 år så ska du undvika individuella aktier. Fortsätt med lysa eller annan aktieindexlösning kombinerad med balansering mot mer räntor ju närmare pensionen är, tycker jag.

1 gillning