Har pengarna på sparkonto med 3.8 -4 % ränta. Jobbar heltid fortfarande går i pension nov. Lite sugen på investering. Tacksam för lite tips
Konsumera dom medans du fortfarande har hälsan är mitt tips. Vissa kanske inte kommer att hålla med. Men om det är arv du vill ackumulera så är väl stalltipset globalfonder lr lysa typ.
Absolut. Tack för tipset/omtanken.
Inga lån på bostadsrätten ca värde 2 m. Låg avgift. Har fritidshus ca värde 2 m inga lån på det. Har ganska låg pension. Har inte börjat ta ut tjänstepensionen… inte så mycket men har tänkt att ta ut på 10 år. Kanske totalt allmän plus tjänstepension får 22000 kr före skatt i bästa fall.
Förstår inte ditt “problem”?
Lev medans du kan då många inte kommer dit
Med 3.6MSEK och 4% ränta får du ut 12KSEK / mnd i bara ränta utöver pensionen (innan skatt).
Finns flera podavsnitt och ännu fler diskussioner på forumet kring pension.
Sätt inte allt på börsen bara.
Ingen vet om räntorna kommer gå upp eller ner, ingen vet om börsen kommer gå upp eller ner.
Jag kan inte ge dig direkt råd då jag är mycket yngre.
Spendera tid med din familj och vänner, res medan du fortfarande kan.
Du är tankeläsare …
Om du också få bra pension utbetald. Sätt de på lysa med automatisk utag på 7% och njut av livet. Eller sätt på at månadsvis ta ut allt till du fyller 80-85. Du har kämpat färdigt med och spara. Tid att njuta av det hårda arbetet.
Du vill investera pengarna? Vad är målet med det? Det kan vara en smula skillnad på vad som passar om din grej bara är att försöka få pengar att växa, om du vill använda en del av avkastningen men försöka ha beloppet kvar, eller om du är villig att använda upp pengarna? I vart fall är det en onödig risk om du har hela beloppet på sparkonton i samma bank. Bankgarantin gäller bara för c:a 1 miljon, och då kanske det inte är så dumt att sätta 2,6 på börsen? Utan mer info skulle jag kanske säga att sätta det mesta av pengarna i en 60/40 portfölj på Lysa kan passa. Där tror jag att du kan välja efterhand om du vill få automatisk utbetalning av något belopp. (Har själv Opti och hoppas de har liknande möjligheter när jag väl vill ta ut regelbundet. )
Har pengarna på 4 banker pga insättningsgaranti
Känns väll något sent att börja investera om nu ej tanken är att detta är pengar som ska gå i arv?
Okej visst du kanske blir 100 år men snitt åldern för män är 81 det betyder att du har 13 år på dig att sätta sprätt på pengarna.
Jag hade i din sitts kört slut pengarna i princip till jag fyller 81 visst kanske blir ett par år med mindre summa på slutet men hellre ha levt som en kung medans man kunnat än att några miljoner ska ligga kvar på kontot när man väl dör.
Sen säger du att du har dina bostäder helt obelånade jag hade efter jag gjort slut på pengarna kollat om man kan få loss pengarna på bostäderna men ändå bo kvar (om det är det du vill)
Men som sagt detta gäller för oss som ej har något speciell som vi vill ska ärva efter oss.
Edti: Förlåt, jag missade totalt att det var ditt inlägg. Toppen att du delat upp dem! Då skyddas pengarna av insättningsgarantin redan och det är ingen brådska med att flytta dem eller välja om du vill investera.
vad är snitt ålder på kvinnor då? Jag är en kvinna
Tror det är ett par år extra för kvinnor
Lev livet go i pension och njut av pengarna…du har förmodligen jibbat hårt och sparat hela livet dax att utnyttja kapitlet…arvingar ge dom en bra start ca 100.000 have fun
Jag tror att du behöver tydliggöra dina mål. Utan tydliga mål blir det svårare att ge råd vad gäller investeringar.
Om möjligt, väg in hjärta och förnuft och försök att rangordna vad du helst vill att pengarna används till.
Är det svårt att rangordna, tycker jag att hjärtat kan väga tyngre i detta fall.
Vad vill du att pengarna ska användas till?
Vill ha ekonomisk trygghet på äldre dagar och njuta av vardagen. Thats it🙂
Vill du ha kvar allt på sparkonton eller det mesta? Då kan du binda upp en del 3 månader eller 6 månader för bättre ränta.
Väljer olika perioder beroende på räntan