Attack mot aktieinvest

“En attack med så kallat utpressningsvirus har slagit ut den svenska aktietjänsten Aktieinvest. Företaget uppger att det inte kommer betala utpressarna och det är oklart när handeln kan komma igång igen” Svd

Detta känns ju inte så tryggt, då man alltså inte komma åt sina pengar för att tex köpa eller sälja. Pengarna är naturligtvis säkra, men man kan ju missa tillfällen för köp och sälj.

Har inget där, men väl på Avanza. Om de inte betalar eller lyckas få igång via backup, kan det ju dröja länge.

Kanske en bra att sprida sina investeringar via olika plattformar. Även om man köper samma fonder. Detta var uppe i någon tidigare tråd om att sprida risken.

2 gillningar

Det är minst sagt skrämmande.

För egen del har jag sett till att ha kortsiktiga medel på två olika banker samt kreditkort hos en tredje.

Privat sparande på lång horisont räknar jag får vara i fred även om det blir låsningar / störningar i perioder. Behöver ju inte vara utomstående angrepp , det kan ju vara systemunderhåll som bråkar eller andra oväntade händelser.
För min del är ju PPM och tjänstepension på två olika ställen också. Så det ger en viss trygghet.
Allt blir ju relativt hur mycket pengar man har.
10m privat då hade jag garanterat delat på minst två banker. Särskilt om man lever på avkastningen.
Såna ”problem” har jag dock inte :smiley:

1 gillning

Låter ju toppen om det är så. Frågan är bara hur du kan veta det med säkerhet?

Alla system är sårbara, sen är vissa mer sårbara än andra. Men inget system som är det minsta komplext kan garanteras vara säkert.

Förvånad över att det inte blev mer uppmärksamhet kring detta här i forumet. Nog för att det för oss passiva inte spelar så stor roll om man inte kommer åt pengarna på en vecka (eller några dagar om man är sugen på att köra via telefon, i detta fall), men är man mer aktiv hade ju en sådan här grej kunnat vara förödande. Skriv upp mig på team sprida-innehavet-på-olika-banker.

Är väl just därför inte detta forum inte bryr sig så mycket. Här är det mer buy & hold än trading.

Ang sprida-innehavet-på-olika-banker, jag tycker personligen inte att man ska sätta alla sina sparpengar hos ett företag med typ 20 anställda. För då kan det inte vara mer än 1 person som sysslar med datorsäkerhet. Jämför med Nordnet och Avanza som båda har 500 anställda.

2 gillningar

Riskspridning i riskspridningen. Meta! Fast varför stanna vid ett företag med 500 anställda, är det tillräcklig diversifierat? De största innehaven utgörs väl fortfarande inte av IT-säkerhetsanställda, så blir det någon skillnad på utfallet i praktiken? Bör vi kanske rentav avvika från index och övervikta mot denna yrkeskategori på annat sätt? :wink:

1 gillning